Gedragseconomie (Engels behavioral finance of behavioral economics) is een combinatie van financiële c.q. economische theorie en psychologie, die wordt gebruikt om het gedrag van mensen te verklaren (hoe, waarom, wanneer?) en te analyseren welke invloed dit gedrag heeft op de financiële markten. Er wordt dus niet alleen uitgegaan van strikt rationeel gedrag, maar ook gekeken naar gedragsverklaringen op basis van het feit dat mensen (bijvoorbeeld beleggers) handelen op basis van angst, hebzucht, zoeken naar veiligheid, zelfoverschatting, kuddegedrag, beïnvloeding door anderen, beperkt perceptievermogen, enzovoorts. De gedragseconomie laat zien dat geïnformeerde mensen keuzes maken die niet aansluiten bij hun wensen en doelen, dus niet of niet geheel rationeel zijn.
Het wegvallen van vertrouwen in financiële instellingen door spaarders en beleggers in september en oktober 2008, als gevolg van de kredietcrisis, zal zeker veel casuïstiek opleveren voor degenen die zich bezighouden met gedragseconomie (Engels: 'behavioral finance'), de gedragseconomen.
De theorie staat haaks op de efficiënte markt theorie.
Technische analyse leunt bijvoorbeeld sterk op het gedachtengoed van de gedragseconomie.
Engels: behavioral finance.
Zie ook: economie, gedragseconoom, piramide van Maslow, anchoring, framing, bias, attribute bias, availability bias, confirmation bias, conservatism bias, home bias, present bias, hindsight bias, survivorship bias, outcome bias, representative bias, status quo bias, verliesaversie, myopic loss aversion, struisvogeleffect, disposition effect, animal spirits, hebzucht, angst en hebzucht, kuddegedrag, kuddebeleggen, momentum, momentumstrategie, laatste-ronde-effect, nepschaarste, endowment effect, halo-effect, ratel-effect, vertrouwen, priming, psychologische grens, roundophobia, wisdom of the crowd, voorspellingsmarkt, opluchtingsrally, garbatrage, zelfbevestigende voorspelling, seizoensbeleggen, fear, uncertainty and doubt, myopic loss aversion, paniekverkopen, opluchtingsrally, overshooting, irrational exuberance, irrationeel pessimisme, Rationalizer, Twitter Predictor, nudging, Behavioral Insights Team, technische analyse, gevoelsinflatie, emotieaandeel, hype, momentum, sunk cost fallacy, delay discounting, vrijbuitersprobleem, Dunning-Krugereffect, Actieplan Consumentenkeuzes, influencer, financefluencer, nudging, gedragsbeloning, gamificatie. Vergelijk: neuro-economie, momentumeffect.
Tip anderen
|