Ook: hyperbolic discounting.
Mensen hebben over het algemeen een voorkeur voor een beloning op de korte termijn, en liever nu een wat kleinere beloning op korte termijn dan een grotere beloning op langere termijn. Bij de keuze tussen 10 euro nu of 12 euro over een week, kiezen veel mensen voor 10 euro nu. Dat komt omdat zij de waarde van een toekomstige beloning te sterk verdisconteren (meer dan de vertraging op grond van rationele argumenten zou rechtvaardigen).
Zelfs als mensen weten wat de verstandige keus is en de intentie hebben om het verstandige te doen, kan de voorkeur voor een beloning op de korte termijn de overhand hebben (Laibson, 1997).
Hetzelfde fenomeen zorgt ervoor dat mensen toekomstige kosten te laag schatten.
We hechten dus veel meer waarde aan het ‘nu’ dan aan de toekomst. De present bias leidt ertoe dat we soms toegeven aan onze verleidingen en dat we onze goede voornemens niet altijd uitvoeren, zelfs als dit in de toekomst tot spijt leidt.
Het Engelse woord 'bias' betekent vooringenomenheid, vooroordeel, sturen in een bepaalde richting, beïnvloeding door externe factorenvervorming, vervorming.
Zie ook: bias, gedragseconomie. Vergelijk: attribute bias, confirmation bias, hindsight bias, survivorship bias, outcome bias, home bias, availability bias, verliesaversie.
Tip anderen
|