Nederland: een op 28 oktober 2019 door minister Hoekstra van Financiën aangekondigd (maar nog niet uitgewerkt) actieplan om inzichten in consumentengedrag te gebruiken om financiële dienstverlening en keuzeomgevingen zo in te richten dat consumenten worden geholpen bij financieel gezonde keuzes en gezond financieel gedrag.
Lange tijd is de heersende opvatting geweest dat consumenten rationele beslissingen nemen als zij worden voorzien van de juiste informatie. In de praktijk blijkt dit echter in veel gevallen niet te gelden en worden er steeds meer vraagtekens gezet bij die aanname.
Daarom zal - in samenwerking met diverse partijen uit de academische wereld, consumentenorganisaties, overheid en de financiële sector - nader onderzoek worden gedaan.
Zo zullen er bijvoorbeeld experimenten worden opgezet om te onderzoeken hoe mensen dichter bij hun optimale spaargedrag kunnen komen. Of hoe er beter gecommuniceerd kan worden met klanten met schulden, zodat ze in een vroeg stadium al contact opnemen met de schuldeiser.
Zie ook: gedragseconomie. Vergelijk: financiële geletterdheid, Actieplan voor Financiële Diensten.
Tip anderen
|