Ook: social influencer.
(Sociale) beïnvloeder, opiniemaker. Iemand met een grote aanwezigheid op sociale media - zoals YouTube, Twitter en Instagram - met een publiek dat naar hem of haar luistert ('volgers'). Deze influencers hebben een passie voor een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld mode, cosmetica, auto’s, eten, koken, sport, reizen, interieur, lifestyle, milieu/duurzaamheid, enzovoorts. Via de sociale media delen ze meningen, aanbevelingen, foto’s en allerlei zaken uit het dagelijks leven. De volgers doen hieruit inspiratie op en worden beïnvloed in hun emoties, meningen en gedrag.
Influencers worden ook door bedrijven en andere organisaties (bijvoorbeeld goede doelen) ingezet voor marketing-activiteiten.
Ook op het vlak van geldzaken zijn er influencers actief: zij worden ook wel 'financefluencers' genoemd.
Voorbeeld
- 'Zweedse beroemdheden worden bestookt met berichten over hoeveel tonnen aan C02-uitstoot ze veroorzaken met al dat vliegen. Anonieme klimaatactivisten hebben met hun Instagram-account Aningslösa influencers (Nietsvermoedende opiniemakers) inmiddels een online-klimaatleger gecreëerd van bijna 60 duizend volgers. Ze zoeken naar online geplaatste vakantiefoto’s van bekende Zweden en confronteren hen daarna met hun vervuilende vlieggedrag.'
Bron: Volkskrant - 21-02-2019.
- 'Influencers mogen geen sluikreclame meer maken, maar doen het wel - De oorbellen die een influencer draagt, de auto waarin hij rijdt. Het lijkt een persoonlijke smaak, maar vaak gaat het om reclame voor een bepaald product. In juli werd de Mediawet aangescherpt, influencers moeten nu helder maken dat het om reclame gaat. Maar vaak gebeurt dat nog niet. '
Bron: RTL Nieuws - 12-11-2022.
Zie ook: gedragseconomie, beoordelingseconomie, movers and shakers, growth hacking, wisdom of the crowd, framing, financefluencer, goeroe, financieel onafhankelijk, financial independence, retire early, money mindset, meme-aandeel, sociaal handelsplatform, WallStreetBets. Vergelijk: goeroe, beursgoeroe, orakel van Omaha.
Tip anderen
|