Van nepschaarste is sprake als aanbieders van producten of diensten het doen voorkomen alsof er nog maar een zeer beperkte hoeveelheid beschikbaar is. Dit om de twijfelende consument over de streep te trekken of een hogere prijs te kunnen vragen. Een verkooptruc die inspeelt op de menselijke psyche (zoals de 'fear of missing out').
Dit gebeurt bijvoorbeeld met teksten als 'nog een beperkt aantal verkrijgbaar’ of (bij hotels of reiswebsites) 'nog één kamer beschikbaar' of 'nog 3 stoelen beschikbaar'.
Voorbeeld
'Hotelplatforms Expedia en Booking.com zijn gestopt met meldingen over nepschaarste en aanbiedingen die geen aanbiedingen zijn. ACM heeft dit met beide bedrijven afgesproken, zo maakt de mededingingsautoriteit vrijdag bekend. Op beide platforms kunnen mensen overnachtingen boeken bij hotels die kamers aanbieden. Sinds enkele jaren werd bij veel hotels gemeld dat er nog maar een of enkele kamers beschikbaar zouden zijn. ACM heeft samen met andere toezichthouders de platforms erop aangesproken dat dit niet meer mag, als er niet daadwerkelijk sprake is van schaarste.'
Bron: Nu.nl - 18-12-2020.
Zie ook: marktwerking, vraagoverschot, gedragseconomie, aanbieding. Vergelijk: schaarste, overspannen markt, laatste-ronde-effect, fear of missing out, schijnbieding, schijntransactie.
Tip anderen
|