Schenkingseffect; term uit de gedragseconomie.
Het is de neiging om iets hoger te gaan waarderen als men het bezit dan toen men het nog niet bezat. Wat je hebt, wil je houden.
Het endowment effect leidt er bijvoorbeeld toe dat beleggers niet meer objectief naar de waardering van een aandeel (kunnen) kijken nadat zij het gekocht hebben.
Voorbeeld
'Autoverkopers kunnen het als geen ander, je verleiden met hun verkooptrucs. Een van de meest effectieve? “Ga maar even lekker zitten.” De verkoper heeft het portier al openstaan en wijst met een open hand al aan waar je in kunt stappen. Eenmaal in de auto pak je het stuur alvast even stevig vast en zet je de achteruitkijkspiegel goed. Met alles wat je aanraakt of aanvoelt wordt het moeilijker om ‘nee’ te zeggen, het endowment-effect verleidt je om de verkoper een hand te geven en de auto te kopen.'
Bron: consumentenpsycholoog.nl - 22-04-2016.
Het effect is als eerste beschreven door Kahneman, Thaler en Knetsch in 1990.
Engels: endowment = schenking, donatie.
Zie ook: gedragseconomie, waarde.
Tip anderen
|