Seizoensbeleggen is een beleggingsstrategie waarbij beleggers proberen te profiteren van de seizoensgebonden patronen en trends die zich voordoen in financiële markten of specifieke activaklassen. Deze strategie is gebaseerd op het idee dat bepaalde periodes van het jaar gunstiger zijn voor beleggen dan andere. Seizoensbeleggers proberen winst te maken door hun investeringen aan te passen aan deze cyclische patronen.
Beleggers die zich laten leiden door seizoenspatronen, worden vaak gezien als `wichelroedelopers'. Echter, het bestaan van bepaalde seizoenspatronen is wel degelijk wetenschappelijk bewezen.
Een bekend voorbeeld van seizoensbeleggen is het 'sell in May, and come back in September' fenomeen, waarbij beleggers in mei hun aandelen verkopen en pas in het najaar, bijvoorbeeld in september of oktober, weer instappen. Dit patroon is gebaseerd op historische gegevens waaruit blijkt dat de aandelenmarkt in de zomermaanden vaak zwakker presteert dan in andere delen van het jaar.
Er zijn ook andere seizoensgebonden beleggingsstrategieën die gericht zijn op specifieke markten of activaklassen, zoals de landbouwgrondstoffenmarkt, waarbij de prijzen van gewassen kunnen worden beïnvloed door seizoensgebonden factoren zoals het weer.
Het is belangrijk op te merken dat seizoensbeleggen geen garantie is voor succes en dat beleggers altijd rekening moeten houden met andere factoren bij het nemen van beleggingsbeslissingen, zoals marktomstandigheden, economische indicatoren, zogeheten 'fundamentals' en wereldwijde geopolitieke gebeurtenissen, bij het nemen van beleggingsbeslissingen.
Voorbeeld
- 'Veel beleggers schuiven dit seizoensbeleggen onder het hoofdstuk wichelroedelarij. Dat is mooi. Hoe minder beleggers denken dat dit seizoenseffect bestaat, hoe langer de werking ervan. Onderzoek van de New York Fed toonde aan dat het vooral komt omdat de dagen in deze periode snel korter worden. Daar worden beleggers niet vrolijker van. En sombere beleggers kopen geen aandelen. Daarna wordt dat verlies weer ingehaald.'
Bron: BNR, column Corné van Zeijl - 03-11-2023.
- 'Beleggers die zich laten leiden door seizoenspatronen, worden gezien als `wichelroedelopers'. Het bestaan van seizoenspatronen is echter wetenschappelijk bewezen. ........Het heeft er alle schijn van dat beleggers ook dit jaar in de vakantietijd per saldo weinig zullen verdienen met hun aandelenportefeuilles. Als het gaat zoals in veel voorgaande jaren, dan kunnen de koersen best tot en met september sloom blijven kabbelen. Ze gaan een beetje op, een beetje neer, maar komen niet wezenlijk van hun plaats. Daarna komt oktober, een maand die de belegger zelden vreugde biedt. De herfst is het jaargetij waarin zich alle grote beurscrashes van de twintigste eeuw hebben voorgedaan. De ervaring leert dat in oktober de kans op turbulentie groot is, en die op koerswinst klein.'
Bron: NRC - 08-07-2000.
Engels: seasonal investing.
Zie ook: beleggingsstrategie, seizoensinvloeden, seizoenspatroon, markttiming, kalendereffect, marktanomalie, trend, gedragseconomie, beurswijsheid, maandag-effect, januari-barometer, campinghausse, sell in May, come back in September, kerstrally, eindejaarsrally, turn-of-the-year-effect, window dressing. Vergelijk: markttiming.
Tip anderen
|