Ook: laatste-biertje-effect.
Het naar voren halen van consumptie omdat je als consument weet dat het voorlopig niet meer mogelijk is.
Zo gingen nogal wat mensen na de aankondiging van een naderende beperkte lockdown in verband met de opleving van het coronavirus (oktober 2020) nog snel even uit eten of drinken.
Dat lijkt dus enigszins op hamsteren, met dien verstande dat bij hamsteren extra voorraad wordt aangelegd in verband met verwachte toekomstige tekorten: de daadwerkelijke consumptie vindt in de toekomst plaats.
Voorbeeld
'De pinomzet in de horeca is in de eerste week van de sluiting minder hard gedaald dan tijdens de eerste horecasluiting in maart. Dat blijkt uit pinomzetcijfers van ING. Waar cafés en restaurants op de eerste dag van de sluiting in maart zo'n 85 procent minder pinomzet draaiden dan normaal voor die tijd van het jaar, was dat op 15 oktober zo'n 65 procent minder....... Het beeld van feestende en dinerende Nederlanders vlak voor de nieuwe horecasluiting, wordt bevestigd door de ING-cijfers. Gemiddeld gaven ze 5 euro meer uit dan normaal. Economisch gezien logisch, zegt Van Garderen. "Noem het 't laatste-biertje-effect: als je weet dat je later een tijdlang niet meer kan, dan haal je die consumptie naar voren."
Bron: NOS.nl - 21-10-2020.
Zie ook: gedragseconomie. Vergelijk: hamsteren, inhaalvraag, nepschaarste.
Tip anderen
|