dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
kerstboom
Jargon voor een ondernemingsstructuur met een ... >>
 Vandaag 24-12-2024
21997 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 loon
2 sushi-index
3 Dogs of the Dow
4 handelend onder de naam
5 peer-to-peer markt
 Thema's
 Recent verbeterd
23-12memorandum of understa...
23-12federal shutdown
22-12poldermodel
22-12polderen
20-12the greater fool theor...
20-12bond vigilantes
20-12Mag7
20-12The Magnificent Seven
19-12importheffing
19-12hangmatbeleggen
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8arm's length-beginsel
9penny wise, pound foolis...
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

verliesaversie


Term uit de gedragseconomie. Het verschijnsel dat mensen veel sterker reageren op een verlies dan op een winst van dezelfde omvang. Mensen vinden verlies zelfs zo vervelend, dat verlies ongeveer twee keer meer pijn doet dan dat winst genot oplevert. Het verliezen van €100 levert dus evenveel pijn op als de winst van €200 genot oplevert. Mensen blijken daarom pas bereid om een risico op het verlies van €50 te lopen als daar een potentiële winst van €100 tegenover staat.
Dit leidt bij beleggers vaak tot een neiging tot risicobescherming. Ook kan het zich uiten in het overmatig en angstig volgen van beurskoersen.
In de context van beleggen is verliesaversie vooral ook bekend vanwege het zogenaamde 'disposition effect': de neiging van mensen om winstgevende aandelen snel te verkopen en verlieslatende (vaak te) lang in de portefeuille te houden, in de hoop het verlies nog goed te maken.

Voorbeeld
'De pijn die we voelen als we €1000 verliezen is ongeveer dubbel zo groot als het plezier dat we beleven bij het winnen van €1000. Het gevolg is dat we ons anders gedragen bij winst dan bij verlies. Als we uitzicht hebben op winst, mijden we risico. Als we uitzicht hebben op verlies, zoeken we risico. Tversky [Amos Tversky, gedragswetenschapper, red.] zei daarover: ‘De meest dominante emotie op de beurs is spijt. Een mens wil niet zozeer zijn nut maximaliseren, hij wil bovenal toekomstige spijt minimaliseren.’
Bron: FD - 27-03-2024.

Engels: loss aversion


Zie ook: gedragseconomie, disposition effect, myopic loss aversion, cut your losses and let your profits run. Vergelijk: risico-aversie.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter V.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet