Ook: gamification.
Gamificatie is het gebruik spelprincipes en speeltechnieken uit games (bordspellen, computerspellen, online spellen) om het gedrag van consumenten of gebruikers op een positieve manier te sturen en betrokkenheid te vergroten. Via een gevoel van beloning en prestatie wordt iemand aangemoedigd een gewenste actie te ondernemen. Dergelijke spelelementen worden in applicaties en processen vrijwel ongemerkt in het dagelijks leven van mensen toegepast met als doel hun gedrag aan te passen. Met gamificatie kan men langdurig een positieve invloed uitoefenen op gedrag.
Gamificatie is dus niet het spelen van games; wel ligt de nadruk op game-elementen.
Ook in de financiële sector wordt gamificatie toegepast, onder meer in populaire, goedkope en laagdrempelige beleggingsapps.
Voorbeeld
'De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt ......voor gamification, beleggen als een soort spelverslaving. Volgens de toezichthouder loopt een op de acht particuliere beleggers, dat zijn ruim 120.000 huishoudens, een groot risico om in de financiële problemen te komen als de stemming op de beurs of in de huizenmarkt omslaat. "Zeker als mensen dit doen met geld dat ze op korte termijn nodig hebben bij financiële tegenslag, of in de toekomst om na hun pensioen van rond te komen", zegt AFM-voorzitter Laura van Geest. Bijna 40 procent denkt "veel geld" te kunnen verdienen met beleggen, blijkt uit onderzoek van de AFM.
Bron: marketingfacts.nl - 21-08-2020.
Engels: gamification.
Zie ook: gedragseconomie, nudging, RobinHood. Vergelijk: speltheorie.
Tip anderen
|