Ook: dominante marktpositie, aanmerkelijke marktmacht.
Een onderneming heeft een economische machtspositie als deze over een zo'n sterke positie beschikt dat het bedrijf zich onafhankelijk van zijn concurrenten en afnemers kan gedragen of anderen amper nog een kans geeft om producten of diensten te verkopen.
Een economische machtspositie kan vooral ontstaan in een situatie waarin sprake is van een combinatie van diverse factoren c.q. diverse van onderstaande zaken aan de orde zijn:
Bij concentraties van ondernemingen - zoals fusies en overnames - wordt door toezichthouders (zoals de Europese Commissie in het geval van alle concentraties met een 'communautaire dimensie', in Nederland de Nederlandse Mededingingsautoriteit of in Belgie de Belgische mededingingsautoriteit) sterk gelet op mogelijke economische machtsposities die de concurrentie kunnen verstoren c.q. verminderen.
Het hebben van een economische machtspositie is geen probleem onder de (Nederlandse) Mededingingswet, het misbruik daarvan echter wel. Het verbod op misbruik van een economische machtspositie is bedoeld om de afnemers te beschermen. Bij misbruik valt te denken aan:
- Het plegen van koppelverkoop; dat wil zeggen producten die niets met elkaar te maken hebben als pakket verkopen.
- Het aanbieden van producten onder de kostprijs, waardoor nieuwe toetreders tot een markt op een oneerlijke wijze uit de markt gedrukt worden.
- Het vragen van buitennissige prijzen voor producten.
Voorbeeld
- 'De Europese Commissie heeft het Amerikaanse chipbedrijf Qualcomm een boete opgelegd van 242 miljoen euro omdat het bedrijf zijn machtspositie heeft misbruikt, zo maakte de eurocommissaris voor mededinging donderdag bekend. Het bedrijf heeft chips onder de kostprijs verkocht en zo concurrenten benadeeld. Door de bedrijfsvoering is de keuzevrijheid van concurrenten beperkt en heeft Qualcomm innovatie tegengewerkt.'
Bron: NRC - 18-07-2019.
- 'De Amerikaanse mededingingsautoriteit bereidt een zaak voor tegen techgigant en socialemediabedrijf Facebook, aldus een ingewijde. De Federal Trade Commission (FTC) zou Facebook al een jaar in de smiezen hebben. De FTC wil weten of Facebook, waar ook Whatsapp en Instagram onder vallen, zijn dominante marktpositie heeft gebruikt om concurrentie uit te schakelen.'
Bron: Standaard.be - 16-09-2020.
Zie ook: concentratie, concentratiegraad, marktaandeel, dominante marktpositie, monopolie, oligopolie, monopsonie, kartel, antitrust, vendor lock-in, gigantisme, supersterbedrijven, winner-takes-all markt, woekerwinst, market tipping, marktverstoring, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, verzadigde markt, Herfindahl-Hirschman Index, Lerner-index, mededinging, vrije mededinging, concurrentie, concurrentievervalsing, koppelverkoop, marktverstoring, verzadigde markt, mededingingsautoriteit, Mededingingswet, Nederlandse Mededingingsautoriteit, Belgische mededingingsautoriteit, Nikkelen Neelie, opsplitsen (van bedrijven), prijsleiderschapsverbod, sellers' inflation, remedy, Seven Sisters, Big Pharma, Big Tech, Frightful Five, Silicon Six.
Tip anderen
|