dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
jaaropgaaf
 Vandaag 20-01-2019
18872 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2Dogs of the Dow
3AFM-mannetje
4ouwe jongens krentenbroo...
5debt service coverage ra...
6excasso
7Beige Book
8out-of-pocket kosten
9o/g
10inkomen
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
20-01hype
20-01beursmaagd
20-01kleinverdiener
20-01creditboy
20-01kelderen
20-01schijnzelfstandige
20-01datalek
20-01no deal-scenario
20-01cliff-edge brexit
20-01Silicon Valley
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

economische machtspositie


Ook: dominante marktpositie, aanmerkelijke marktmacht. Een onderneming heeft een economische machtspositie als deze over een zo'n sterke positie beschikt dat het bedrijf zich onafhankelijk van zijn concurrenten en afnemers kan gedragen of anderen amper nog een kans geeft om producten of diensten te verkopen.

Een economische machtspositie kan vooral ontstaan in een situatie waarin sprake is van een combinatie van diverse factoren c.q. diverse van onderstaande zaken aan de orde zijn:

  • een transparante markt,

  • een hoge concentratiegraad,

  • homogene producten,

  • symmetrie tussen de grote partijen (marktaandeel en kostenstructuur),

  • hoge toetredingsdrempels,

  • een verzadigde markt,

  • meervoudige onderlinge relaties tussen de belangrijkste marktpartijen.


Bij concentraties van ondernemingen - zoals fusies en overnames - wordt door toezichthouders (zoals de Europese Commissie in het geval van alle concentraties met een 'communautaire dimensie', in Nederland de Nederlandse Mededingingsautoriteit of in Belgie de Belgische mededingingsautoriteit) sterk gelet op mogelijke economische machtsposities die de concurrentie kunnen verstoren c.q. verminderen.

Het hebben van een economische machtspositie is geen probleem onder de (Nederlandse) Mededingingswet, het misbruik daarvan echter wel. Het verbod op misbruik van een economische machtspositie is bedoeld om de afnemers te beschermen. Bij misbruik valt te denken aan:

  • Het plegen van koppelverkoop; dat wil zeggen producten die niets met elkaar te maken hebben als pakket verkopen.

  • Het aanbieden van producten onder de kostprijs, waardoor nieuwe toetreders tot een markt op een oneerlijke wijze uit de markt gedrukt worden.

  • Het vragen van buitennissige prijzen voor producten.



Zie ook: monopolie, oligopolie, monopsonie, kartel, antitrust, dominante marktpositie, marktverstoring, concentratie, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, verzadigde markt, Herfindahl-Hirschman Index, mededinging, Mededingingswet, vrije mededinging, concurrentie, concurrentievervalsing, koppelverkoop, marktverstoring, verzadigde markt, Nederlandse Mededingingsautoriteit, Belgische mededingingsautoriteit, Nikkelen Neelie, opsplitsen (van bedrijven), remedy.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter E.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet