Ook: customer lock-in.
Er is sprake van vendor lock-in als de klant/afnemer van een bepaald product of bepaalde dienst niet kan overstappen naar een andere leverancier zonder hiervoor hoge kosten te moeten maken. De eigenschappen van het product en de reeds eerder gemaakte kosten werpen een drempel op voor de klant om over te stappen naar een andere aanbieder.
Het creëren van een vendor lock-in kan een vooropgezette strategie zijn om klanten vast te houden, bijvoorbeeld om de marktpositie te verstevigen of een monopoliepositie te bestendigen.
Vendor lock-in doet zich bijvoorbeeld veel voor op het gebied van hardware en software in de ict.
In zekere mate zorgen ook de verschillende cloud-diensten (zoals iCloud van Apple en OneDrive van Microsoft) voor een lock-in.
Voorbeeld
'Vendor lock-in zorgt ervoor dat afnemers vastzitten na een eerste aankoop, waardoor de aanbieder de prijs kan verhogen zonder dat de afnemer wegloopt. Deze prijsverhogingen kunnen fors zijn. Er zijn voorbeelden bekend van meerdere prijsverdubbelingen voor zakelijke afnemers van ICT-producten die hun bedrijfsvoering hadden afgestemd op de aangeschafte software. Vendor lock-in is niet alleen nadelig voor de afnemers die vastzitten aan hun leverancier. Hoge overstapkosten verminderen de prikkel om te innoveren en leiden tot een afname van de verscheidenheid aan producten en diensten. Daar zijn de ongebonden afnemers eveneens de dupe van. Bovendien zorgt vendor lock-in er ook voor dat een aanbieder koppelverkoop kan toepassen, om concurrenten uit te sluiten. De aanbieder kan het product dusdanig aanpassen dat de complementariteit van de eigen producten vergroot wordt en die van concurrerende producten verslechtert.'
Bron: FD - 30-04-2024.
Zie ook: captive market, koppelverkoop, scheermesjesmodel, uitstapkosten, verzonken kosten, overstapboete, netwerkeffect, market tipping, economische machtspositie, marktmacht. Vergelijk: uittredingsdrempel.
Tip anderen
|