Ook: concentratie-ratio.
Een maatstaf voor de mate van concurrentie in een sector. Hierbij wordt gekeken naar het gezamenlijk marktaandeel van de grootste spelers in een specifieke markt, meestal berekend voor de grootste vier partijen in de markt.
Het getal zegt iets over de mate van concurrentie in een markt of bedrijfstak en keuzevrijheid van de afnemers. Hoe hoger de concentratiegraad, hoe groter de economische machtspositie van de grootste marktpartij(en). Hoe hoger de concentratiegraad, des te lager de concurrentie tussen aanbieders en keuzevrijheid van de afnemers. Een hoge concentratiegraad is een kenmerk van een oligopolie (vaak wordt al grens 70% of meer aangehouden voor de grootste vier marktpartijen).
Rekenvoorbeeld
Stel dat de vier grootste bedrijven in een bepaalde markt de volgende marktaandelen hebben:
- Bedrijf A: marktaandeel van 35%
- Bedrijf B: marktaandeel van 25%
- Bedrijf C: marktaandeel van 15%
- Bedrijf D: marktaandeel van 10%
De twee grootste partijen hebben 60% van de markt in handen, de drie grootste 75% van de markt, de vier grootste 85%. We noemen dit de concentratiegraad. Dit kan ook in de vorm van een ratio worden berekend:
- 1ste concentratiegraad: 35% > 1-ste mate van concurrentie = 1/35% = 2,86
- 2e concentratiegraad: 35% + 25% = 60%, dus 2e mate van concurrentie = 1/60% = 1,67
- 3e concentratiegraad: 60% + 15% = 75%, dus 3e mate van concurrentie = 1,33
- 4e concentratiegraad: 75% + 10% = 85%, dus 4e mate van concurrentie = 1,18
Een andere manier om naar de mate van concurrentie in een markt of sector te kijken is via de Herfindahl-Hirschman Index.
Zie ook: concurrentie, concentratie, marktaandeel, marktmacht, economische machtspositie, concurrentievervalsing, Herfindahl-Hirschman Index, oligopolie, monopolie.
Tip anderen
|