Hindernissen ('barriers') die nieuwkomers op een bepaalde markt moeten overwinnen om die markt te kunnen betreden.
Voorbeelden hiervan zijn:
- een moeilijk te imiteren product,
- patenten en intellectuele eigendomsrechten,
- juridische hindernissen, wet- en regelgeving, overheidsbemoeienis en andere restricties,
- sterke positie van de huidige marktpartijen (bijvoorbeeld een groot marktaandeel, sterke merken, hoge klantloyaliteit),
- kostenvoordelen van de huidige marktdeelnemers door schaalvoordelen of 'economies of scope' die als nieuwe toetreder niet te behalen zijn,
- hoge kosten voor onderzoek en ontwikkeling (R&D),
- een zeer kapitaalintensieve sector,
- bestaande distributieovereenkomsten waarin exclusiviteit bedongen is,
- een tekort aan arbeidskrachten (krapte op de arbeidsmarkt).
Engels: entry barrier; barrier to entry.
Zie ook: concurrentie, instapkosten, schaalvoordelen, prijszettingskracht, schaalvergroting, first mover advantage, deep technology, time-to-market, predatory pricing, economic moat, Reinheitsgebot, local content requirements, monopolie, natuurlijk monopolie, natuurlijk monopolie, duopolie, oligopolie, concentratie, gigantisme, supersterbedrijven, winner-takes-all markt, market tipping, overstapdrempel, imperfecte markt. Vergelijk: uittredingsdrempel, overstapdrempel.
Tip anderen
|