Het (in procenten uitgedrukte) deel van de totale markt in een bepaald product dat door één partij wordt 'bediend', binnen een bepaalde tijdseenheid.
De marktomvang kan op verschillende wijzen worden berekend. Bijvoorbeeld op basis van de omzet, het aantal verkochte producten (afzet), het aantal klanten, enzovoorts.
Bijvoorbeeld het marktaandeel van een broker: het aantal beleggers dat een rekening heeft bij die broker als percentage van het totale aantal beleggers in een bepaalde markt (bijvoorbeeld land of regio).
Voorbeeld
- 'De omzetcijfers van biologisch voedsel zitten in de lift, maar met het marktaandeel wil het nog niet vlotten. In 2030 moet biologisch een marktaandeel hebben van 15 procent. Dat is althans het overheidsstreven. Maar de supermarkten - voor driekwart verantwoordelijk voor de verkoop van biologisch eten en drinken - bleven afgelopen jaar steken op 3,4 procent. Met biowinkels erbij komt het percentage uit op 3,8 procent.'
Bron: NOS - 17-01-2024.
- 'Jumbo krijgt een steeds groter deel van de Nederlandse markt voor supermarkten in handen, blijkt woensdag uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Het marktaandeel van de supermarktketen groeide naar 21 procent, een toename van bijna 2 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. De grootste speler op de Nederlandse markt voor supermarkten blijft Albert Heijn. De Zaanse keten zag haar marktaandeel ongeveer gelijk blijven op 34,9 procent, terwijl dat aandeel een jaar eerder nog kromp.......Bij elkaar opgeteld steeg de totale omzet van de supermarktketens het afgelopen jaar met 4 procent, aldus Nielsen.'
Bron: Nu.nl - 22-01-2020.
Engels: market share.
Zie ook: marktleider, marktmacht, toetredingsdrempel, Herfindahl-Hirschman Index, monopolie, duopolie, oligopolie, monopsonie, concurrentie, prijsdruk, prijsvechter, prijzenoorlog, prijsleiderschap, dumpen, verdringingsmarkt, vechtmarkt. Vergelijk: bestedingsaandeel, share of wallet.
Tip anderen
|