Ook: winner-takes-most. Ook geschreven als: the winner takes all.
De winnaar krijgt de grote prijs, de rest (relatief gezien) nauwelijks iets of helemaal niets; de winnaar haalt steeds meer naar zich toe, de rest vist achter het net. De grootsten worden groter en zijn bijna niet meer te verslaan. Wie wint, blijft winnen.
Het begrip komt uit de sportwereld, maar is ook overgewaaid naar het bedrijfsleven. Alleen de bedrijven met het grootste marktaandeel kunnen uiteindelijk overleven in een winner-takes-all markt, gebruik maken van schaalvoordelen en grote winsten naar zich toe trekken. Denk bijvoorbeeld aan de dominantie van technologiebedrijven zoals Microsoft, Apple, Facebook, Alphabet (Google) en Amazon.
Voorbeeld
- 'Techinvesteerder Prosus wil Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, overnemen. ... De maaltijdbezorgingsbranche is een winner takes all-markt waarbij platforms hun marges pas omhoog kunnen krikken als ze de grootste zijn. Daarvoor zijn ze vooral bezig met het werven van klanten door met kortingen te strooien.'
Bron: NRC - 24-02-2025.
- 'Er is niet één eenduidige reden voor de Amerikaanse dominantie. De techbedrijven konden ontstaan en groeien in een geïntegreerde Amerikaanse economie. De nieuwe markt die zij aanboorden, liet zich in monopolies omzetten voor de buitenwereld goed en wel wist wat er aan de hand was. De technologische voorsprong en ruime financiële middelen trokken het beste talent aan. En zo ontwikkelde zich de winner-takes-all-dynamiek die de huidige technologische revolutie kenmerkt. Er is nóg een facet: het financieringsklimaat in de VS was, en is, ongekend vriendelijk.'
Bron: NRC, column Maarten Schinkel - 07-03-2024.
- 'De toegenomen macht van bedrijven is het gevolg van het zogenoemde winner takes most-karakter in de economie, dat met de komst van internet is opgerukt. Daarbij valt een steeds groter deel van een markt toe aan de meest succesvolle ondernemingen. In opkomende landen is het verschijnsel niet goed waar te nemen, in geavanceerde landen wel. De technologiesector is er, met reuzen als Google, Apple, Amazon en Facebook, een voorbeeld van.'
Bron: NRC, column Maarten Schinkel - 03-04-2019.
Ook de de sfeer van beloningen is dit fenomeen vaak te zien; het management ontvangt in een aantal gevallen exorbitante beloningen in verhouding tot de werknemers van een onderneming. Deze wijze van belonen is de laatste jaren steeds meer in zwang gekomen in diverse beroepsgroepen (management, deal-makers, juridische en financiële adviseurs, in de venture capital wereld, enzovoort), maar vanuit grote delen van de maatschappij is tegen deze wijze van belonen een enorme weerstand gegroeid.
Zie ook: casinokapitalisme, marktleider, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, concentratie, economische machtspositie, monopolie, duopolie, oligopolie, netwerkeffect, gigantisme, tipping point, market tipping, winner's curse, schaalvoordelen, toetredingsdrempel, superrijken, exhibitionistische zelfverrijking, vertrekbonus, Big Tech, Frightful Five, Silicon Six, supersterbedrijven, Digital Markets Act, Digital Services Act. Vergelijk: winner's curse.
Tip anderen
|