dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
zeldzame aardmetalen
 Vandaag 24-05-2019
19160 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2AFM-mannetje
3Dogs of the Dow
4ouwe jongens krentenbroo...
5debt service coverage ra...
6excasso
7out-of-pocket kosten
8Beige Book
9o/g
10onder embargo
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
24-05Simple Model of Ration...
24-05vliegbelasting
24-05SMORC
24-05tickettaks
23-05Global Index of Econom...
23-05zeldzame aardmetalen
23-05Legatum Prosperity Ind...
23-05natuurlijke hulpbronne...
23-05grondstoffennationalis...
23-05zeldzame aardelementen
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

winner-takes-all markt


Ook: winner-takes-most. Ook geschreven als: the winner takes all.
De winnaar krijgt de grote prijs, de rest (relatief gezien) nauwelijks iets of helemaal niets; de winnaar haalt steeds meer naar zich toe, de rest vist achter het net. De grootsten worden groter en zijn bijna niet meer te verslaan. Wie wint, blijft winnen.
Het begrip komt uit de sportwereld, maar is ook overgewaaid naar het bedrijfsleven.

Voorbeelden zijn bestseller romans, filmsterren, spraakmakende politici, wetenschappelijke topartikelen, of dominante technologiebedrijven zoals Microsoft, Apple, Facebook, Alphabet (Google) en Amazon.

Voorbeeld
'De toegenomen macht van bedrijven is het gevolg van het zogenoemde winner takes most-karakter in de economie, dat met de komst van internet is opgerukt. Daarbij valt een steeds groter deel van een markt toe aan de meest succesvolle ondernemingen. In opkomende landen is het verschijnsel niet goed waar te nemen, in geavanceerde landen wel. De technologiesector is er, met reuzen als Google, Apple, Amazon en Facebook, een voorbeeld van.'
Bron: NRC, column Maarten Schinkel - 03-04-2019.

Ook de de sfeer van beloningen is dit fenomeen vaak te zien; het management ontvangt in een aantal gevallen exorbitante beloningen in verhouding tot de werknemers van een onderneming. Deze wijze van belonen is de laatste jaren steeds meer in zwang gekomen in diverse beroepsgroepen (management, deal-makers, juridische en financiële adviseurs, in de venture capital wereld, enzovoort), maar vanuit grote delen van de maatschappij is tegen deze wijze van belonen een enorme weerstand gegroeid.


Zie ook: casinokapitalisme, marktleider, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, concentratie, economische machtspositie, monopolie, duopolie, oligopolie, netwerkeffect, market tipping, winner's curse, schaalvoordelen, superrijken, exhibitionistische zelfverrijking, vertrekbonus, Big Tech, Frightful Five, supersterbedrijven. Vergelijk: winner's curse.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter W.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet