Een marktvorm met één aanbieder. Die aanbieder van een dienst of product heeft dan een (vrijwel) 100% marktaandeel. De monopolist die zijn winst maximaliseert, zal een prijs vragen voor zijn product die hoger is dan de marktprijs bij volledig vrije vrije mededinging.
Voorbeeld
- 'Sinds PostNL in 2019 het monopolie op de ongereguleerde zakelijke postmarkt kreeg, regent het klachten over de kwaliteit van de bezorging. Nu het postbedrijf de 24 uursbezorging loslaat, vrezen grafische bedrijven het ergste. De combinatie van nieuwe prijsverhogingen en verslechterde dienstverlening kan wel eens de doodsteek voor de sector betekenen.'
Bron: FD - 07-10-2024.
- 'Apple had twee moreel hoogstaande doelen, toen het 2008 de App Store opende. Het moest een ‘veilige marktplaats’ voor de consument zijn, en een ‘prachtige zakelijke kans’ voor ontwikkelaars. Dat schrijft Apple als reactie op de boete van ruim €1,8 mrd die de Eurocommissaris Vestager maandag oplegde wegens marktbederf. Tranen schieten in mijn ogen. Apple misbruikt z’n monopoliemacht niet voor zichzelf, men doet het voor u en mij. Voor een betere wereld vol blije consumenten en welvarende ontwikkelaars.'
Bron: FD, column Mathijs Bouman - 06-03-2024.
Zie ook: marktvorm, natuurlijk monopolie, nutsbedrijf, staatsmonopolie, overheidsmonopolie, wettelijk monopolie, economische machtspositie, marktverstoring, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, Herfindahl-Hirschman Index, toetredingsdrempel, antitrust, Seven Sisters, captive market. Vergelijk: duopolie, oligopolie, monopsonie, volkomen concurrentie.
Tip anderen
|