Situatie waarbij een klein aantal aanbieders van een dienst of product een zeer groot marktaandeel hebben c.q. de concentratiegraad groot is.
De meest voorkomende oligopolies zijn heterogene oligopolies, waarbij meestal - in de perceptie van de doelgroep - sterk aan elkaar verwante substituten (producten of diensten die op elkaar lijken en inwisselbaar zijn) worden aangeboden. Indien de substituten exact hetzelfde zijn, dan is er sprake van een homogeen oligopolie.
Voorbeelden van oligopolies zijn vaak te vinden in kapitaalintensieve en/of kennisintensieve markten.
Voorbeeld
'De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet na een consultatie onder de grootbanken geen aanleiding om haar beeld over het functioneren van de Nederlandse spaarmarkt bij te stellen. Hoewel de grootbanken de conclusies fel bestrijden, houdt de concurrentietoezichthouder voet bij stuk: er is sprake van een oligopolie, waarbij banken hun spaartarieven stilzwijgend met elkaar afstemmen. De ACM roept de wetgever op tot actie.'
Bron: FD - 16-07-2024.
Zie ook: homogeen oligopolie, heterogeen oligopolie, marktaandeel, concentratiegraad, economische machtspositie, aanmerkelijke marktmacht, marktverstoring, marktfalen, Big Three, Big Four, Big Five, Seven Sisters, mededingingsautoriteit, antitrust, Herfindahl-Hirschman Index, volkomen concurrentie. Vergelijk: monopolie, duopolie.
Tip anderen
|