De mate waarin een deelnemer aan een markt zich onafhankelijk van de andere marktspelers kan gedragen, de mate waarin een bedrijf een monopolie heeft.
In de micro-economie is marktmacht de mogelijkheid voor een aanbieder van goederen of diensten om zijn prijzen hoger te stellen dan de eigen kosten. Meestal wordt de term gebruikt bij aanbieders van goederen of diensten (bijvoorbeeld een onderneming), om aan te duiden in welke mate de aanbieder een prijs kan vragen die beduidend boven zijn eigen kosten ligt.
Voorbeeld
'De Amerikaanse justitie start een groot onderzoek naar de marktmacht van grote techbedrijven. ...."We onderzoeken of en hoe toonaangevende online platforms marktmacht hebben bereikt en zich bezighouden met praktijken die de concurrentie hebben beperkt, innovatie hebben belemmerd of anderszins schade hebben berokkend aan consumenten", zegt het ministerie van justitie. De marktmacht en omvang van spelers als Google en Facebook met hun vele honderden miljoenen niet-betalende gebruikers en volgers is zo groot, dat adverteerders geen keus hebben dan de prijs te betalen die de platforms vragen. Gebruikers en hun data zijn een speelbal in dit machtsveld.'
Bron: NOS.nl - 24-07-2019.
Engels: market power.
Zie ook: aanmerkelijke marktmacht, concentratie, schaalvergroting, predatory pricing, kartel, economische machtspositie, marktverstoring, winner-takes-all markt, supersterbedrijven, Frightful Five, Facebank, surveillancekapitalisme, captive market, market tipping, nationale kampioen, corporocratie, tegenmacht, antitrust, mededingingsautoriteit, Mededingingswet, Herfindahl-Hirschman Index, Lerner-index. Vergelijk: monopolie, oligopolie, monopsonie.
Tip anderen
|