Sterkste bedrijf op de markt of in een bepaald marktsegment voor een bepaalde producten of diensten. Bij 'sterk' gaat het meestal om de omvang van het marktaandeel; de marktleider is meestal het bedrijf met het grootste marktaandeel. Maar soms wordt een onderneming ook als marktleider beschouwd zonder dat deze het grootste marktaandeel heeft, bijvoorbeeld doordat in de beleving van de afnemers een leidende positie heeft op technologiegebied en een sterk merk is.
Voorbeeld
'Mocht de inflatie daadwerkelijk structureel blijken dan gaat de voorkeur uit naar beleggingen in marktleiders. Die hebben pricing power [prijsleiderschap, red.] en kunnen de gestegen kosten gemakkelijker doorberekenen aan de klant. Bij minder grote of sterke spelers zullen stijgende kosten leiden tot winsterosie. Dan zijn met name de grote technologiefondsen toch weer een uitkomst. Dat zijn immers (bijna) monopolisten. Een prijsverhoging lijkt niet direct een probleem. Bovendien beschikken zij over sterke kasposities.'
Bron: Fintessa.nl - 13-09-2021.
Engels: market leader.
Zie ook: marktaandeel, sterk merk, A-merk, prijsleiderschap, prijszetter, Lerner-index, nationale kampioen, powerhouse, sterk merk, economic moat, Global Elite, bandwagon-effect.
Tip anderen
|