Ook: netwerk-effect.
Het effect dat een product of dienst meer waarde heeft voor iemand, naarmate er meer gebruikers zijn die hetzelfde product of dezelfde dienst al gebruiken. Wanneer er nieuwe gebruikers van het product of de dienst bijkomen, zal de waarde ervan voor huidige gebruikers toenemen of in ieder geval in potentie toenemen. Dit effect zal zich steeds verder versterken als er nieuwe gebruikers bijkomen, het netwerk wordt steeds aantrekkelijker.
Dit verschijnsel is onder meer zeer belangrijk bij sociale netwerken, zoals Facebook, Whatsapp, Snapchat of LinkedIn.
Voorbeeld
- 'Bij sociale media speelt het netwerkeffect (uiteraard) een grote rol: hoe meer gebruikers, hoe meer waarde. Je wil daar zijn waar iedereen is. Ook geldt het ‘winner takes all’-principe, dus nieuwe platformen komen er moeilijk tussen. Andersom geldt ook: het kan ineens snel voorbij zijn als mensen een beter alternatief hebben (Hyves!). Zitten we nu op zo’n omslagpunt?
Bron: FD, opinie Bouman&Dijkman over X (voorheen Twitter) - 11-01-2024.
- 'Het veroveren van marktaandeel heeft wel een duidelijk netwerkeffect. Tesla werd wel gezien als de Apple van de auto-industrie. Heb je eenmaal een Tesla gekocht, dan ben je volledig Tesla-afhankelijk. Hetzelfde zien we bij Apples iPhone. Voor extra diensten moet je flink bijbetalen. En dat is goed voor de langetermijnwinst.'
Bron: BNR, column Corné van Zeijl - 20-01-2023.
- 'Maar hoe werden júist de Big Five [grootste technologieondernemingen, red.] dan zo groot? Dat is deels verdienste, deels geluk. ........De verdienste zit ’m in het op de juiste manier gebruikers met elkaar in verbinding weten te brengen, en te zorgen dat ze elkaar genoeg vertrouwen om een eventuele deal te sluiten. Het geluk zit ’m in het op stoom komen van zogenoemde netwerkeffecten. Dat is economisch jargon voor een simpel principe: hoe meer mensen gebruikmaken van een platform, hoe waardevoller – en daarmee aantrekkelijker – het wordt.'
Bron: NRC - 29-07-2017.
Engels: network effect.
Zie ook: platform, schaalvoordelen, gigantisme, Big Data, datamining, wisdom of the crowd, wet van de grote getallen, winner-takes-all markt, supersterbedrijven, Big Tech, Frightful Five, market tipping, M*D=$^E, trollenleger, clickbait, vendor lock-in, captive market.
Tip anderen
|