Een situatie waarin potentiële afnemers van een product of dienst feitelijk gedwongen zijn deze bij een bepaalde aanbieder te kopen. Dat kan om verschillende redenen zijn:
- er zijn geen andere aanbieders (monopolie);
- er is een te gering aanbod van (tekort aan) concurrerende producten c.q. diensten;
- concurrerende producten c.q. diensten zijn te duur;
- het aangeboden product of dienst bevat dermate unieke kenmerken dat het aanbod van de concurrentie daaraan niet kan tippen;
- er is sprake van 'gedwongen winkelnering', omdat de kopende partij eigendom is van de verkopende partij of de verkopende partij een controlerend belang heeft in de kopende partij. Denk bijvoorbeeld aan de verzekeringsagent die in handen is van de verzekeringsmaatschappij ('captive agent'), en daardoor ook de polissen van die maatschappij moet afnemen.
Zie ook: captive, captive agent, lock in, scheermesjesmodel, vendor lock-in, cross-selling, locked-up-geldleners, uittredingsdrempel, overstappen, netwerkeffect, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, market tipping, monopolie, wettelijk monopolie, staatsmonopolie, overheidsmonopolie, huisfonds, Frightful Five, antitrust, mededingingsautoriteit. Vergelijk: regulatory capture.
Tip anderen
|