Ook: bedrijfsmodel, zakenmodel, verdienmodel, businessmodel.
De wijze waarop een onderneming in een markt geld verdient c.q. wil verdienen met een bepaald producten of met bepaalde diensten. Hierbij dient een antwoord te worden gegeven op zaken als:
- Waardepropositie, wat biedt de onderneming aan de markt?
- Ten behoeve van welke klanten / marktsegmenten?
- Hoe krijgt en behoudt de onderneming haar klanten?
- Hoe bereikt de onderneming haar klanten (distributiekanalen)?
- Welke competenties en activiteiten zijn nodig voor realisatie van het bedrijfsmodel, en hoe zijn deze op elkaar afgestemd?
- Welke partners nodig voor implementatie van dit business model, en wat zijn hun motieven en verdiensten?
- Wat is de kostenstructuur en wat zijn de kosten precies?
- Welke opbrengsten zullen naar verwachting worden gerealiseerd?
Een business model is ook onderdeel van een business plan of ondernemingsplan..
De begrippen business model en bedrijfsmodel worden soms ook wel (ten onrechte) aangeduid als verdienmodel, maar dit laatste begrip dekt een beperkter gebied af dan de term bedrijfsmodel; het omvat vooral de opbrengstenzijde, en niet of nauwelijks de andere hiervoor genoemde aspecten.
Zie ook: model, ondernemingsplan, verdienmodel, start-up, greenfield, later stage, elevator pitch, brick-and-mortar (business), click-and-mortar (business), oude economie, sunset industry, nieuwe economie, sunrise industry, disrupten, disruptor, white space investment, bedrijfswaardering, waardecreatie, toegevoegde waarde, waardebeleggen, uitbesteding, crowdsourcing, strategische alliantie, challenger bank, M*D=$^E. Vergelijk: business case, business plan.
Tip anderen
|