Ook: bedrijfsplan.
Een document waarin wordt beschreven hoe een onderneming gegeven haar eigen mogelijkheden (sterktes, zwaktes) en visie kan inspelen op bepaalde (markt-)ontwikkelingen, en op basis van geïdentificeerde kansen ('business opportunities') een gezond bedrijf kan opzetten of uitbouwen.
In een dergelijk plan wordt ingegaan op het product dat of de dienst die men aan wil bieden, de huidige en gewenste positie in de markt, het business model en de aanpak die gekozen wordt om doelstellingen te realiseren, inclusief het bijbehorende tijdpad, de risico's, de balans, de verlies- en winstrekening, verwachte cashflows en een financieringsplan. Ook gaat een ondernemingsplan in op de samenstelling van het managementteam, de organisatie en bedrijfvoering, marketing en verkoop. Het geheel wordt meestal ingeleid door een management samenvatting ('executive summary').
Het maken van een ondernemingsplan dwingt de maker(s) ervan systematisch over de het idee, de markt, de mogelijkheden, de risico's en dergelijke na te denken en bevindingen expliciet te maken (aan het papier toe te vertrouwen).
Een dergelijk plan is ook een belangrijk communicatiemiddel tussen de diverse betrokkenen (oprichters, aandeelhouders, financiers, enzovoorts).
Engels: business plan.
Zie ook: onderneming, business model, verdienmodel, bedrijfswaardering, gevoeligheidsanalyse, blank check company. Vergelijk: levensvatbaarheidsplan, herstelplan.
Tip anderen
|