Onderdeel van het business model dat beschrijft op welke wijze een onderneming inkomsten gaat genereren, voor welke doelgroepen, met welke producten/diensten, afzetkanalen, partnerships, enzovoorts. Soms ook gebruikt als synoniem voor het 'business model', het bedrijfsmodel.
Voorbeeld
- 'FSIN [FoodService Instituut Nederland , red.] ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af. Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN.'
Bron: FD - 18-06-2024.
- 'Het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Informetrics splitst zich af van uitgever Elsevier. Zo'n 26 redacteuren vertrekken en richten een nieuw tijdschrift op, met de naam Quantitative Science Studies. De reden voor het vertrek is het huidige verdienmodel van Elsevier. De 26 redacteuren van de Journal of Informetrics vinden dat de artikelen gratis beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Maar dat gaat in tegen het verdienmodel van grote uitgevers, die juist verdienen aan het verlenen van exclusieve toegang tot de artikelen.'
Bron: NOS.nl - 14-01-2019.
Zie ook: ondernemingsplan, business model, omzet, vaste kosten, variabele kosten, winstmarge, brutomarge, toegevoegde waarde, schaalvoordelen, arbeidsproductiviteit, verdiencapaciteit, M*D=$^E.
Tip anderen
|