Ook: prijzenslag. Periode van intense concurrentie tussen aanbieders (concurrenten) die strijden om behoud of uitbreiding van marktaandeel: men probeert met prijsverlagingen onder de prijs van de concurrenten te gaan zitten.
Prijsconcurrentie wordt gebruikt als hoofdwapen in de concurrentiestrijd. Andere wapens als merkpromotie, service en dergelijke spelen een ondergeschikte rol.
Voorbeeld
- 'Prijzenoorlog rond mobiel internet verwacht - Experts verwachten een prijzenoorlog rond onbeperkt mobiel internet nadat T-Mobile gisteravond Go Unlimited EU lanceerde, een tweejarig abonnement voor 35 euro per maand. Bellen en sms’en binnen de Europese Unie is daarbij ook onbeperkt. ...Tele2 is agressief gaan adverteren met grote data-abonnementen en biedt voor 35 euro een bundel voor 24 gigabyte per maand. ....De verwachting is dat VodafoneZiggo, KPN en Tele2 en een reeks van virtuele aanbieders hun tarieven flink gaan bijstellen.'
Bron: Emerce - 10-01-2017.
- 'Supermarktketen Jumbo is bij de opening van het eerste filiaal in België een prijzenoorlog gestart, claimt de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop ....... Dit terwijl de supermarktketen bij het betreden van de markt beloofde om geen prijzenoorlog te ontketenen. Bij een Jumbo-filiaal in het Belgische Pelt liggen de prijzen gemiddeld 17 procent lager dan net over de grens, in het Noord-Brabantse Budel, slechts een half uurtje verderop.'
Bron: Nu.nl - 20-11-2019.
Engels: price war.
Zie ook: concurrentie, mededinging, prijsvechter, prijsdruk, prijsbederf, negatieve prijsspiraal, stunrrente, dumpen, afbraakprijs, ramsj, prijsleiderschapsverbod, prijsvechter. Vergelijk: biedoorlog, handelsoorlog, valutaoorlog, prijsdiscipline.
Tip anderen
|