dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
staatsschuldquote
Ook: overheidsschuldquote, schuldquote, staatsschuld/bbp-ratio. ... >>
 Vandaag 01-04-2025
22121 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 penny wise, pound foolish
2 painting the tape
3 Mar-a-Lago-akkoord
4 injectie
5 Informations- und Forsch...
 Thema's
 Recent verbeterd
31-03geldhoeveelheid in eng...
31-03staatsschuldquote
31-03surseance van betaling
31-03injectie
29-03Buy European
29-03Mar-a-Lago-akkoord
28-03Jan Modaal
27-03erfocratie
27-03juridisch risico
27-03consumentenvertrouwen
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

imperfecte markt


Een imperfecte markt is een economische markt die op de een of andere manier afwijkt van een perfecte markt, een omgeving waar dus geen sprake is van volkomen concurrentie (perfecte concurrentie).

  • Gebrek aan productinformatie / informatie-asymmetrie - In een imperfecte markt hebben kopers en verkopers onvolledige informatie over producten en prijzen. Dit gebrek aan informatie stelt sommige bedrijven in staat om een voordeel te hebben ten opzichte van andere bedrijven in hun verkoop en marketing.

  • Hoge toetredingsdrempel - Bepaalde industrieën kunnen hogere toetredingsdrempels hebben dan andere, zoals regelgeving, opstartkosten of training en opleiding. Deze barrières maken het moeilijk voor andere bedrijven om die markt te betreden, waardoor er minder concurrentie is.

  • Dominante marktpositie / Ongelijk marktaandeel - Één bedrijf kan de markt domineren, zodat het een groter marktaandeel heeft dan andere bedrijven. Dit kan een situatie creëren waarin één leverancier van een product of dienst de marktprijzen controleert.

  • Productdifferentiatie - In een imperfecte markt hebben de producten en diensten die door elk bedrijf worden verkocht verschillen die de versie van een product of dienst van het ene bedrijf superieur maken aan die van een ander bedrijf. Dit kan leiden tot een ongelijke keuze voor kopers, omdat ze eerder geneigd kunnen zijn om het superieure product of de superieure dienst te kopen.


Engels: imperfect market.


Zie ook: aanmerkelijke marktmacht, dominante marktpositie, toetredingsdrempel, productdifferentiatie, monopsonie, informatie-asymmetrie. Vergelijk: volkomen concurrentie.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter I.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet