Ook: overstapbarrière.
Een hindernis die het moeilijker maakt om over te stappen van een aanbieder van diensten of producten naar een andere aanbieder (zoals naar een andere telecomaanbieder, energieleverancier, bank of verzekeraar), zoals een overstapboete of de superieure kwaliteit van het reeds afgenomen product.
Als het mogelijk is om zonder grote moeite (en hoge kosten) te wisselen van aanbieder, zijn aanbieders genoodzaakt om aantrekkelijke diensten tegen scherpe tarieven te bieden. Anders lopen ze immers het risico dat hun klanten zullen overstappen naar een concurrerende aanbieder.
Overstapdrempels leiden tot minder concurrentie tussen bestaande aanbieders, die bijvoorbeeld hogere prijzen kunnen vragen, en belemmeren ook potentiële concurrentie.
Voorbeeld
- 'Juist dat koppelen van extra producten aan een betaalrekening bij de grote banken is een van de kritiekpunten van de ACM [mededingingsautoriteit, red.] over de spaarmarkt. De waakhond denkt dat er meer concurrentie tussen de grote vier ontstaat als bijvoorbeeld een ING-klant bij ABN Amro of Rabobank een spaarrekening kan openen zonder er verplicht ook een betaalrekening bij te openen. Bij kleine spaarbanken kan dat wel. ABN Amro, ING, Rabobank en de Volksbank hebben samen 90 procent van de spaarmarkt in handen. Door de stijgende beurskoersen en de lage spaarrente van de afgelopen jaren groeide het aantal spaarders dat ook ging beleggen al. Maar zelfs nu de spaarrentes zijn gestegen, blijft beleggen populair. De ACM ziet die verplichte koppeling met een betaalrekening als een "overstapdrempel". Bij de eenvoudige instapoptie om te beleggen hoort ook een betaalrekening bij de bank, zo blijkt uit de voorwaarden van ING, ABN Amro en Rabobank.'
Bron: NOS - 19-08-2024.
- 'Bedrijven met veel marktmacht kunnen zich veel veroorloven om hun winst te vergroten, ook als ze daarmee tegen het klantbelang ingaan. Ze weten dat die toch wel terugkomt. Omdat er overstapbarrières zijn, of een gebrek aan goede alternatieven. De ACM klaagde deze week over de grootbanken, die hun spaarrentes onvoldoende verhogen. De grote drie – ABN Amro, ING en Rabobank – bezitten op de spaarmarkt samen een marktaandeel van meer dan 80% en hebben volgens de kartelwaakhond ‘een stilzwijgende afstemming’ om elkaar niet fanatiek op spaartarieven te beconcurreren. De barrières: onvoldoende prijsinformatie, gebrekkige overstapservice en koppelverkoop van betaal- en spaarrekeningen.'
Bron: FD - 02-06-2024.
- 'Die overstapdrempel is bijvoorbeeld bij een deel van de producten van de divisie Health Nutrition & Care hoog, zoals bij speciale babyvoeding, en medisch-farmaceutische voeding (bijvoorbeeld voor kankerpatiënten). Daarvoor geldt dat de gebruikers (of diens verzorgers) eraan hechten dat de fabrikant alleen met ingrediënten van de hoogste kwaliteit werkt - bijvoorbeeld uit angst dat een middel geen positief effect heeft, of voor bijwerkingen of zelfs ziekte zorgt na gebruik.'
Bron: Morningstar.be - 19-06-2023.
Zie ook: overstapper, concurrentie, marktmacht, captive market, customer lifetime value, cross-selling, lock in, overstapboete, exit fee, switch fee, marktleider, sterk merk, prijsleiderschap. Vergelijk: toetredingsdrempel, uittredingsdrempel, beleidsondersteunende tarieven.
Tip anderen
|