De mate waarin huishoudens / consumenten vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. De meting vindt plaats aan de hand van enquêtes, waarin wordt ingegaan op de huidige en verwachte financiële situatie van huishoudens, de huidige en verwachte economische situatie, het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
Bij een laag consumentenvertrouwen zullen consumenten de 'hand op de knip houden', voorzichtig zijn met het doen van uitgaven.
In Nederland wordt het consumentenvertrouwen gemeten door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS); het zogenaamde Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) peilt de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het CCO vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de ‘optimisten’), dat het slechter gaat (de ‘pessimisten’) of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. De indicator kan een waarde aannemen van -100 (iedereen antwoordt negatief) tot +100 (iedereen antwoordt positief). Bij een waarde van 0 is het aandeel pessimisten gelijk aan het aandeel optimisten.
Ook in België wordt het consumentenvertrouwen maandelijks, met een door Nationale Bank van België (NBB) gepubliceerde enquête gemeten.
Voorbeeld
'De stemming onder consumenten is in juli 2023 niet veranderd in vergelijking met een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam net als in juni uit op -39. Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid veranderde niet. Consumenten zijn al 4 jaar onafgebroken negatief. Met -39 lag het consumentenvertrouwen in juli ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986. '
Bron: CBS.nl - 20-07-2020.
Er zijn overigens veel verschillende manieren om het consumentenvertrouwen te meten. Zie bijvoorbeeld de lipstick indicator of de men's underwear index.
Engels: consumer sentiment.
Zie ook: macrocijfer, vertrouwen, onzekerheid, bestedingen, consumptie, vertrouwensindex, conjunctuur, conjunctuurindicator, vertrouwensindicator, stemmingsindicator, weelde-effect, inhaalvraag, detailhandelsverkopen, Indicator koopbereidheid, irrationeel pessimisme, marktomstandigheden, Consumenten Conjunctuuronderzoek, Continu Onderzoek Burgerperspectieven, The Conference Board, Consumer Confidence Index, Reuters/University of Michigan Surveys of Consumers, lipstick indicator, badpakkenindicator, men's underwear index, hemline-index, Keizai golf index, wolkenkrabberindicator, cardboard box index, bioscoopbezoekindicator, R-word index, H-woord, Google Barometer, Twitter Predictor, Breakingviews Economic Spot-check. Vergelijk: producentenvertrouwen, ondernemersvertrouwen, Conjunctuurenquête Nederland, Conjunctuurpanel.
Tip anderen
|