dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
realtime belasting
De mogelijkheid voor de belastingdienst om belasting direct te ... >>
 Vandaag 22-02-2025
22100 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 bbp-kloof
2 The Takeover Panel
3 congestieheffing
4 realtime belasting
5 uitruilen
 Thema's
 Recent verbeterd
21-02realtime belasting
21-02real-time taxation
17-02rug pull
16-02exchange traded produc...
16-02groeiverslaving
16-02wat de gek ervoor geef...
16-02gamificatie
16-02SLAPP
16-02Strategic Lawsuit Agai...
16-02fear of missing out
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

Google Barometer


Ook: Google Consumer Barometer.
Een door de bekende zoekmachine Google op de markt gebrachte indicator die het actuele zoekgedrag op internet meet en zoektrends afzet tegen macro-economische indicatoren. De Google Barometer is bedoeld om inzicht te geven in de algemene stemming op internet, gebaseerd op de zoekopdrachten die door grote aantallen mensen zijn uitgevoerd. Op basis hiervan worden verschillende indexen samengesteld, ook economische, waarbij gekeken wordt naar de balans tussen negatieve en positieve zoektermen. Voor de Nederlandse markt op 30 juni 2009 geïntroduceerd, maar voor andere landen bestond de Google Barometer al langer.

De specifiek voor Nederland samengestelde indexen (trendlijnen) zijn:
  • Algemeen, de algemene trendlijn, die wordt berekend op basis van het totaal van alle hierna genoemde branchetrendlijnen,

  • de Reis-index,

  • de Werk/banen-index,

  • de Hypotheek/lenen-index,

  • de Autobranche-index,

  • de Shopping-index.


Voor elke trendlijn analyseert Google duizenden zoekwoorden en oormerkt die als 'positieve zoekwoorden' of 'negatieve zoekwoorden'. Het zoekvolume van de positieve zoekwoorden minus het zoekvolume van de negatieve zoekwoorden vormt de trendlijn.
Voorbeelden van positieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn: 'merkkleding' en 'designkleding'. Negatieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn 'tweedehands' en 'goedkope kleding'. De berekende branchetrendlijnen kunnen worden afgezet tegen macro-economische factoren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor Koopbereidheid, Economische Groei, Werkeloosheidspercentage of Consumentenvertrouwen.
Deze macro-economische factoren zijn gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Europese Centrale Bank (ECB) en Google Finance.

De Google Barometer is vooral een commercieel instrument voor Google om nog gerichter advertenties en te kunnen verkopen en andere commerciële diensten aan te kunnen bieden.

Internet: Google Consumer Barometer.


Zie ook: conjunctuurindicator, angstindicator, consumentenvertrouwen. Vergelijk: Breakingviews Economic Spot-check, R-word index, Twitter Predictor, Google Covid-19 Mobiliteitsrapport, beleidsonzekerheidsindex.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter G.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet