dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
staatsbalans
 Vandaag 19-03-2019
19033 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2Dogs of the Dow
3AFM-mannetje
4ouwe jongens krentenbroo...
5debt service coverage ra...
6excasso
7Beige Book
8out-of-pocket kosten
9o/g
10arm's length-beginsel
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
19-03overheidsbalans
19-03staatsbalans
18-03damesclausule (Code Ta...
18-03old boys network
18-03vrouwenquotum
18-03glass cliff
18-03glazen klif
15-03Theresa May Day
15-03B-day
15-03energiearmoede
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

Google Barometer


Een door de bekende zoekmachine Google op de markt gebrachte indicator die het actuele zoekgedrag op internet meet en zoektrends afzet tegen macro-economische indicatoren. De Google Barometer is bedoeld om inzicht te geven in de algemene stemming op internet, gebaseerd op de zoekopdrachten die door grote aantallen mensen zijn uitgevoerd. Op basis hiervan worden verschillende indexen samengesteld, ook economische, waarbij gekeken wordt naar de balans tussen negatieve en positieve zoektermen. Voor de Nederlandse markt op 30 juni 2009 geïntroduceerd, maar voor andere landen bestond de Google Barometer al langer.

De specifiek voor Nederland samengestelde indexen (trendlijnen) zijn:
  • Algemeen, de algemene trendlijn, die wordt berekend op basis van het totaal van alle hierna genoemde branchetrendlijnen,

  • de Reis-index,

  • de Werk/banen-index,

  • de Hypotheek/lenen-index,

  • de Autobranche-index,

  • de Shopping-index.


Voor elke trendlijn analyseert Google duizenden zoekwoorden en oormerkt die als 'positieve zoekwoorden' of 'negatieve zoekwoorden'. Het zoekvolume van de positieve zoekwoorden minus het zoekvolume van de negatieve zoekwoorden vormt de trendlijn.
Voorbeelden van positieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn: 'merkkleding' en 'designkleding'. Negatieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn 'tweedehands' en 'goedkope kleding'. De berekende branchetrendlijnen kunnen worden afgezet tegen macro-economische factoren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor Koopbereidheid, Economische Groei, Werkeloosheidspercentage of Consumentenvertrouwen.
Deze macro-economische factoren zijn gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Europese Centrale Bank (ECB) en Google Finance.

De Google Barometer is vooral een commercieel instrument voor Google om nog gerichter advertenties en te kunnen verkopen en andere commerciële diensten aan te kunnen bieden.

Internet: Google Barometer.


Zie ook: conjunctuurindicator, angstindicator, consumentenvertrouwen. Vergelijk: Breakingviews Economic Spot-check, R-word index, Twitter Predictor, beleidsonzekerheidsindex.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter G.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet