Er is sprake van inhaalvraag als eerder uitgestelde aankopen alsnog worden gedaan, waardoor de vraag plots (tijdelijk) bovengemiddeld is.
Het uitstellen heeft vaak te maken met een terugval in de economie (bijvoorbeeld een afnemend consumentenvertrouwen, bezuinigingen) of grote onzekerheid; als het economisch klimaat vervolgens weer verbetert, worden uitgestelde aankopen opeens toch vaak gedaan.
Voorbeeld
'Temidden van al deze onzekerheid moet je als econoom toch in de cijfers blijven wroeten om te zien of daar verborgen geheimen te ontwaren zijn die je een blik gunnen op de toekomst. Daarbij moet ik erkennen dat ik in deze moeilijke tijden toch vooral geïnteresseerd ben in positieve signalen. Al dat negatieve weten we nu wel. Natuurlijk moet er wel een verhaal te vertellen zijn. En dat is er! Aan de negatieve kant staan het coronavirus, het gedrag van consumenten en bedrijven die voorzichtigheid betrachten en de lockdown maatregelen. Aan de positieve kant hebben we de ongekend krachtige reactie van overheden en centrale banken, de versoepeling van de lockdown maatregelen en de opgebouwde inhaalvraag.'
Bron: crystalcleareconomics.nl, Han de Hong - 07-08-2020.
Engels: pent-up demand.
Zie ook: vraag, vraagzijde van de economie, weelde-effect, vermogenseffect, vertrouwen, consumentenvertrouwen. Vergelijk: inhaaleffect, inhaalgroei, laatste-ronde-effect.
Tip anderen
|