Er lijkt een hoge correlatie te zijn tussen een neergaande economie en een stijging van het bioscoopbezoek; in tijden van een economische crisis of recessie willen mensen toch af en toe - op een niet al te dure wijze - ontsnappen aan de realiteit. Zo bleek ook weer tijdens de economische crisis in 2009.
Voorbeeld
- 'De Nederlandse bioscopen hebben een topjaar achter de rug met een stijging van het aantal bezoekers naar 27,2 miljoen. Dat is ruim 15 procent meer dan het vorige topjaar 2008. Dit meldt de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie. De filmhuizen en arthouses verwelkomden zelfs 21 procent meer bezoekers dan in 2008, in totaal bijna 1,8 miljoen. De totale omzet van de bioscoopbranche steeg ook, met 21 procent naar een recordhoogte van 200,4 miljoen euro. De cijfers zijn sinds 1978 niet meer zo goed geweest ...'
Bron: Adformatie - 08-01-2010.
- 'Men’s Underwear as an Economic Indicator - ...Maybe Hollywood can tell us something. Movie attendance surged over the winter as the economy dived off a cliff, perhaps because movies offer the recession-weary a cheap break from reality. The National Association of Theater Owners said movie admissions in the first half of the year were up 5.9 percent from a year earlier; the box office take was 10.8 percent higher.'
Bron: NY Times - 26-09-2009.
Zie ook: conjunctuurindicator, consumentenvertrouwen, blockbuster, Hollywood Stock Exchange, financiële films. Vergelijk: lippenstiftindex.
Tip anderen
|