'Sell in May and go away......', een beurswijsheid die aangeeft dat men aandelen in mei zou moeten verkopen omdat de beurs historisch slecht presteert in de zomermaanden.
De wijsheid gaat verder: '...,but remember: come back in September'.
Deze 'wijsheid' is overigens omstreden; zo zijn er bijvoorbeeld onderzoeken die aangeven dat september gemiddeld juist een slechte maand is, en mei redelijk goed.
Voorbeeld
- 'Na de uitstekende gang van zaken in de voorbije maanden staan particuliere beleggers voor de keuze: of in mei de aandelenportefeuille afbouwen en na de zomer terugkeren in de markt of ’gewoon’ doorgaan. Beursexperts geven aan in hoeverre beleggers er goed aan doen om dit jaar de beurswijsheid te volgen: sell in May and go away but remember to come back in September.'
Bron: DFT.nl - 21-05-2017.
- 'Vermogensbeheerder Cees Smit van Today’s denkt dat het snelle herstel van de beurzen geen startsein vormt van een veel verdere stijging. „Onderhuids is er meer aan de hand. De eerste dip op dinsdag kan de aanzet hebben gegeven dat we nog verder gaan zakken. Het is ook een teken aan de wand dat de toppen in Europa de laatste tijd niet verder worden aangescherpt. Een sterk cijfer vanuit de Amerikaanse arbeidsmarkt eind deze week kan mogelijk een negatieve ontvangst krijgen doordat het een bevestiging geeft dat de Amerikaanse economie fors aantrekt. Verder heeft het Sell in May-effect ook nog impact op het sentiment.”'
Bron: Telegraaf - 06-05-2021.
Zie ook: beleggerswijsheid, seizoensbeleggen, marktanomalie, come back in September, kalendereffect. Vergelijk: januari-effect, maandag-effect, seizoenspatroon.
Tip anderen
|