Verschijnsel dat bedrijven uit de oude economie zich in tijden van crisis - zoals de coronacrisis - tot de overheid en centrale banken wenden om steun. Door deze steun vallen wankele bedrijven niet om en worden uiteindelijk minder levensvatbare bedrijven in de lucht gehouden. Zo ontstaan zombiebedrijven. Bovendien bereikt dit soort steun niet jonge, innovatieve bedrijven. Hierdoor wordt het proces van de zogenoemde 'creatieve destructie' – de vooruitgang waarbij nieuwe bedrijven oude bedrijven vervangen – stilgelegd.
Term in 2020 gemunt door econoom prof. dr. Arnout Boot, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam.
Voorbeeld
'Het uitschakelen van het marktmechanisme bevoordeelt bestaande bedrijven ten opzichte van nieuwkomers. Zij kunnen door de lage rente opkomende concurrenten opkopen, zoals Heineken deze week deed met het Texelse Skuumkoppe, en op de overheid terugvallen met rulings of belastinguitstel. Het door Boot genoemde zonnebloemkapitalisme is eigenlijk een soort variant van het Chinese staatskapitalisme, waarbij niet de markt maar de overheid bepaalt welke bedrijven wel en niet mogen blijven bestaan en welke bedrijven het speerpunt zijn van de toekomstige economie. En dat zijn KLM en Schiphol.'
Bron: Volkskrant.nl, column Peter de Waard - 03-11-2020.
Zie ook: staatssteun, staatskapitalisme, reddingsoperatie, steunoperatie, kapitaalversterking, injectie, marktverstoring, concurrentievervalsing, zombiebedrijf, zombificatie. Vergelijk: staatskapitalisme, marktkapitalisme, marktwerking, schoktherapie, vrije mededinging, gelijk speelveld, creatieve destructie.
Tip anderen
|