Deze theorie stelt dat de prijs van een object niet bepaald wordt door de 'echte' waarde maar door verwachtingen en irrationele overwegingen van kopers en verkopers.
Voor de beurs (en vooral aandelen) betekent dat dat kopers vaak onrealistische prijzen betalen, eigenlijk alleen op de aanname dat zij het aandeel later op een (veel) hogere prijs aan een 'grotere gek' kunnen doorverkopen. Ook in andere financiële markten/markten doet dit verschijnsel zich voor.
Voorbeeld
'Economisch gezien is bitcoin, en zijn vergelijkbare cryptomunten als ethereum en ripple een enorme bubbel. ........Dergelijke bubbels drijven op wat de theorie van the greater fool heet; de hoop dat er altijd wel een grotere gek is, die bereid is om meer dan jij te betalen voor het aandeel dat je zojuist hebt gekocht. En geef mensen eens ongelijk, de waarde van de bitcoin is zo ontzettend gestegen dat als je er in het begin een paar honderd euro in geïnvesteerd had, je nu je huis had kunnen afbetalen. Ook ik denk wel eens: “Had ik maar”.'
Bron: .pit-recht.nl - 20-01-2018.
Zie ook: gedragseconomie, irrational exuberance, fear of missing out, kuddegedrag, kuddebeleggen, hype, sentiment, momentum, hebzucht, angst en hebzucht, froth, zeepbel, zeepbelalarm, overspannen markt, verkopersmarkt, prijsopdrijving, overbieden, koersexplosie, all-time high, speculeren, speculatief, boom and bust, melt up, meltdown, bubble-economie, financieel gedreven economie, windhandel, gebakken lucht, dubieuze beleggingen, goudkoorts, internetzeepbel, cryptokoorts, wiethype, beurslieveling, zoektocht naar rendement. Vergelijk: fear of missing out.
Tip anderen
|