De waarde van een bedrijf met de nadruk op de koersevolutie - een (positief) koersverloop - en dividend, gemeten over een bepaalde periode.
De aandeelhouderswaarde benadering stelt dat ondernemingen in de allereerste plaats economische waardecreatie en winstgevendheid moeten nastreven.
Alhoewel ondernemingen ook een maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van een brede groep van belanghebbenden (stakeholders) hebben, legt de aandeelhouderswaarde invalshoek de nadruk op 'profitability' (winstgevendheid) boven 'responsibility' (verantwoordelijkheid).
Dit wordt ook wel het Angelsaksische model van ondernemen genoemd. Vergelijk: stakeholder value benadering (Rijnlandse model).
Rondom de grenzen die gesteld moeten worden aan de creatie van aandeelhouderswaarde bestaat veel discussie; deze discussie is ook weer verder aangewakkerd naar aanleiding van de onrust op de financiële markten in 2007 (kredietcrisis). Zo zegt de voorzitter van De Nederlandsche Bank, de heer Nout Wellink, in een interview met Het Financieele Dagblad op 13 oktober 2007:
"Er zitten grenzen aan het creëren van aandeelhouderswaarde. De rekeninghouders hebben meer geld in de bank (ABN AMRO, red.) gestoken dan beleggers. Er is een publiek belang mee gemoeid. Het is geen televisiefabriek."
Zie ook: waardecreatie, aandeelhouderswaarde, total shareholder return, Angelsaksisch model, aandeelhouderskapitalisme, financieel gedreven bedrijfscultuur, kwartaalkapitalisme, activistische belegger. Vergelijk: stakeholder value benadering, geduldige investeerder.
Tip anderen
|