- Marketing-term: het - vaak tijdelijk - beschikbaar stellen van een product met korting of met een ander voordeel. Dergelijke aanbiedingen zijn 'lokkertjes' voor consumenten.
Voorbeeld
'Consumenten hebben afgelopen jaar in de supermarkt een recordbedrag besteed aan producten die in de aanbieding waren. Marktonderzoeker Circana bekeek de totale omzet van de retailers en zag dat van de totale omzet van 25 miljard euro bijna een kwart verkocht werd met korting. Dat gaat dan om een vermindering van 25 of 30 procent of aanbiedingen als 1+1 gratis of zelfs 2+4 gratis. "In totaal is er 2,1 miljard euro korting weggegeven aan de consument", becijfert Sjanny van Beekveld van Circana. De grootste kortingen - tot wel 70 procent - gaven supermarkten op producten als vaatwastabletten, shampoo, tandpasta en wasmiddelen. In totaal kregen klanten gemiddeld 33 procent korting op houdbare producten.'
Bron: NOS - 08-03-2024.
- Effectenhandel: het aanmelden of aanbieden van aandelen.
Ad 1, zie ook: consumentisme, uitverkoop, korting, van-voor prijs, ramsj, afbraakprijs, stuntprijs, noodverkoop, dumpen, nepschaarste, bait and switch, Girl Math.
Tip anderen
|