Een eenduidige definitie is er niet. In financiële zin is merkwaarde de in geld omgerekende waarde, de financiële waardering van een merk.
De gedachte hierachter is dat een goed merk er voor zorgt dat consumenten c.q. afnemers het product of de dienst blijven afnemen (merkvoorkeur, merkervaring, merktrouw). Op die manier helpt een sterk merk dus bij de verhoging van de omzet en dus van de cashflow. En van die kasstromen kan weer de contante waarde worden berekend.
Merkwaarde wordt geschaard onder de immateriële activa.
Echter, merkwaarde blijft moeilijk concreet de maken, de waardering van merkwaarde blijft een zeer heikel onderwerp. Die waarderingen kunnen zeer sterk uiteenlopen afhankelijk van de precieze definitie van merkwaarde en de gebruikte veronderstellingen.
Er zijn diverse onderzoeken die de merkwaarde becijferen, niet alleen voor ondernemingen, maar zelfs ook voor landen (bijvoorbeeld het Brand Finance Nation Brands onderzoek).
Voorbeeld
- 'Grote schade aan het merk Delta Lloyd - De naam Delta Lloyd heeft door slechte resultaten en schandalen een ongenadige opdoffer gehad. Het verzekeringsbedrijf ziet zijn merkwaarde in de lijst met de meest waardevolle merken van Nederland, die het bureau BrandFinance woensdag publiceert, met 82% terugvallen tot €183 mln. Daarmee is €800 mln aan merkwaarde verdampt.'
Bron: FD.nl - 31-05-2016.
- 'Apple is ’s werelds waardevolste merk, voor Amazon en Google. De merkwaarde van Apple is met 87 procent gestegen, tot 263 miljard dollar. Dat blijkt uit de jaarlijkse rangschikking van Brand Finance Global 500.'
Bron: De Standaard - 27-01-2021.
Engels: brand value, brand equity.
Zie ook: merknaam, immateriële activa, sterk merk, A-merk, love brand, betekeniseconomie, stranded assets, Best Global Brand rapport, Brand Finance Nation Brands, Brand Finance Global 500, reputatierisico, reputatieschade, vertrouwen, sleutelfiguurrisico.
Tip anderen
|