dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Centrale Bank van de Republiek Turkije
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasi, afgekort TCMB. De centrale bank ... >>
 Vandaag 24-01-2025
22051 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 handelend onder de naam
3 laaghangend fruit
4 uitrookprocedure
5 penny wise, pound foolish
 Thema's
 Recent verbeterd
23-01Centrale Bank van de R...
23-01wereldaandelenindex
23-01bankspoofing
23-01bankhelpdeskfraude
23-01tech-geek
23-01geek
22-01Brainport Eindhoven
22-01Digital Services Act
22-01leencapaciteit
22-01wereldwijde minimumbel...
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8arm's length-beginsel
9penny wise, pound foolis...
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

A-merk


Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en (naar de beleving van veel consumenten) een hoge kwaliteit. A-merken hebben hun bekendheid en reputatie vooral te danken aan grote reclamecampagnes. Consumenten zijn daardoor vaak bereid om voor A-merken een hogere prijs te betalen.

Voorbeeld

  • 'De prijzen tussen A-merken en huismerken in supermarkten lopen steeds verder uiteen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. A-merken zijn ondertussen 54 procent duurder dan huismerken. Vijf jaar terug was dit nog 40 procent, schrijft De Telegraaf. Voor sommige producten loopt het verschil zelfs op tot 80 procent, zoals vaatwastabletten, zeep en shampoo. Conserven als rodekool en appelmoes zijn 75 procent duurder als ze tot één van de grote merken horen. De grote voedings- en zeepbedrijven verdienen veel meer op hun producten dan de supermarkten. McKinsey becijferde in 2023 dat grote fabrikanten een winstmarge van 19 procent pakken, tegenover 3 procent voor de supermarkten.'
    Bron: MT/Sprout - 19-12-2024.

  • 'A-merken staan niet meer voor kwaliteit, maar voor duur - Voor de betere kwaliteit van het A-merk betaalt de klant een hogere prijs, maar dan heeft hij ook iets goeds in huis gehaald. Maar dat beeld klopt allang niet meer. Er valt een lange lijst aan te leggen van dagelijks gebruikte artikelen waarvoor geldt dat de huismerken van ketens als Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en andere volgens de zorgvuldig uitgevoerde testen van de Consumentenbond beter, en soms zelfs stukken beter scoren dan de A-merken. De klant is met het A-merk nog steeds duurder uit, maar hij krijgt er vaak een kwalitatief minder product voor terug.
    Bron: Telegraaf, column Jaap van Duijn - 15-04-2023.



Zie ook: sterk merk, love brand, merkwaarde, marktleider, prijsleiderschap, prijsbeleid, marge, winstmarge, margedruk, wholesale, retail. Vergelijk: B-merk, C-merk, huismerk.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter A.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet