Waar een handelsnaam het doel heeft om ondernemingen in het handelsverkeer van elkaar te onderscheiden, doet een merknaam dit om de producten of diensten van ondernemingen van elkaar te onderscheiden.
Een merknaam wordt ook wel eens een merkteken genoemd, omdat het niet noodzakelijkwijs om een naam moet gaan. Het is een teken dat wordt gebruikt om bepaalde goederen of diensten te onderscheiden. Indien het om een woord gaat, spreken we van een woordmerk.
Een merknaam kan identiek zijn aan de handelsnaam of aan de statutaire naam / maatschappelijke benaming maar dit hoeft niet het geval te zijn. Zo hanteert Unilever bijvoorbeeld merknamen als Ben & Jerry’s, Knorr, Lipton en Vaseline.
Een merknaam kan in een aantal gevallen een zeer grote waarde hebben ('sterk merk'). De merkwaarde vormt een onderdeel van de immateriële activa.
Voorbeeld
'Zus Jaap en Albert Blokker betaalde 1 miljoen voor merknaam Blokker - Ans Palmer-Blokker heeft 1 miljoen euro neergelegd om de merknaam en webwinkel van de failliete winkelketen Blokker over te nemen. Dat blijkt uit het nieuwe faillissementsverslag van de twee curatoren die werden aangesteld nadat Blokker in november vorig jaar kopje onder was gegaan. .... In december werd al bekend dat de naam Blokker was weggekocht uit de failliete inboedel. Hoewel de naam van de koper niet bekend werd gemaakt, lekte uit dat Roland Palmer de nieuwe eigenaar zou zijn. De zoon van Ans Palmer-Blokker blijkt nu de deal met de investerings-bv van zijn moeder te hebben gesloten. ... Wat precies de plannen zijn met Blokker is nog altijd niet duidelijk.'
Bron: NOS - 25-03-2025.
Engels: brand name.
Zie ook: sterk merk, A-merk, branding, merkwaarde, intellectueel eigendom, royalty, immateriële activa.
Tip anderen
|