Ook: betekenisgedreven economie.
Een nogal modieuze term die wordt gebruikt om aan te geven dat niet volstaat om te streven naar groei, aandeelhouderswaarde of winst, maar dat een onderneming in het huidige tijdgewricht alleen maar succesvol kan zijn als ook maatschappelijke waarde (zoals duurzaamheid) en betekenis worden 'geleverd'.
Het gaat hierbij dus om een omslag in het denken van financiële waarde naar maatschappelijke waarde en het vooral ook in praktijk brengen van dat principe. In de term betekeniseconomie staan drijfveren, waarden en idealen centraal. Hierin wordt de waarde van een merk of bedrijf bepaald door de mate van zingeving die zij de consument weet te bieden; meer zingeving geeft een sterkere emotionele binding met het merk.
Voorbeeld
- 'Dat economische groei niet heilig is, begint steeds meer in te dalen. Maar daadwerkelijk losbreken uit de klauwen van ons economische systeem, blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Toch krijgen alternatieve modellen de laatste jaren steeds meer voet aan de grond. Er wordt tegen bestaande dogma’s in het economisch onderwijs gestreden, en bewegingen zoals die van het donut-model krijgen steeds meer bekendheid. Zulke modellen passen binnen wat ook wel de betekeniseconomie wordt genoemd: economische ontwikkeling waarbij niet gestreefd wordt naar zoveel mogelijk winst en economische groei, maar naar een duurzame en waardevolle wereld.'
Bron: VPRO Tegenlicht - 01-08-2020.
- 'De pandemie heeft voor reflectie gezorgd en tegelijkertijd zijn thema’s als klimaatverandering, discriminatie en sociale ongelijkheid op de voorgrond gekomen. Niet voor niets stelt Joe Biden deze thema’s centraal tijdens zijn ambtsperiode. Het geloof in een markt die alles vanzelf herstelt en zorgt voor een juiste balans neemt af, zeker onder jongeren. Bedrijven worden daarom aangesproken op hun betrokkenheid en handelen. Ze hebben te maken met een mondige generatie die behoefte heeft aan een welzijnseconomie die betekenisgedreven is: Producten en diensten moeten een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van individuen, de mate van inclusiviteit in de samenleving en de duurzaamheid van het grotere ecosysteem.'
Bron: Emerce - 18-02-2021.
Zie ook: donuteconomie, bedrijfswaardering, waardecreatie, merkwaarde, sterk merk, maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam ondernemen, sociaal ondernemen, impact investering, economie van het geluk, brede welvaart. Vergelijk: donuteconomie, economie van het geluk, financieel gedreven economie, financieel gedreven bedrijfscultuur, aandeelhouderswaarde, shareholder value benadering, cijferfetisjisme. Download: Nieuw & Actueel 2017.
Tip anderen
|