Als een onderneming of bedrijfsonderdeel in de etalage staat wordt door het bestuur en/of de eigenaren gezocht naar kopers, er wordt door hen aangestuurd op verkoop, op een overname van het aandelenbelang door een andere partij.
Vaak is de wens tot desinvesteren ingegeven door het feit dat een bedrijf (vaak een groter concern) zich meer wil toeleggen op haar kernactiviteiten. Soms is het ook ingegeven door slechte resultaten van het te verkopen bedrijfsonderdeel (herstructurering) of probeert de moedermaatschappij te cashen door de verkoop van het 'tafelzilver'.
Voorbeeld
- 'Tata zet volledige Britse tak in de etalage - Staalproducent Tata heeft plannen om zich volledig terug te trekken uit het Verenigd Koninkrijk, waarbij duizenden banen op de tocht komen te staan. ....De tak, die bestaat uit het voormalige Corus, is zwaar verlieslatend en komt in de etalage....Tata zegt dat de omstandigheden in het Verenigd Koninkrijk en Europa 'snel zijn verslechterd' door overcapaciteit, hoge importvolumes, hoge kosten en valutaschommelingen.'
Bron: DFT.nl - 30-03-2016.
- 'DSM zet materialendivisie in de etalage - Speciaalchemiebedrijf DSM gooit zijn strategie om en gaat zich louter richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen. Daarbij is mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie, meldt het bedrijf dinsdag. DSM meldt dat het diverse opties bekijkt voor de afdeling. Een van de mogelijkheden is de verkoop van het bedrijfsonderdeel, dat hoogwaardige kunststoffen voor de auto-industrie, windmolens en beschermende kleding produceert. Door zich alleen nog te richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen hoopt het bedrijf "slagvaardiger en effectiever" te kunnen werken en tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding.'
Bron: Nu.nl - 14-09-2021.
Zie ook: kernactiviteit, strategische heroriëntatie, strategische opties, herstructurering, afsplitsen, exit, desinvesteren, cashen, afstoten, aandelenbelang, aanmerkelijk belang, referentiebelang, overname, dataroom, due diligence.
Tip anderen
|