Ruimte die bij een onderneming wordt ingericht bij de voorgenomen overname van (een deel van) die onderneming.
Voor de geïnteresseerde partij(en) worden dan alle relevante cijfers, documenten en andere informatie in die ruimte bijeengebracht zodat die zich een beter oordeel kan vellen over de waarde en risico's van de over te nemen entiteit.
In sommige gevallen kunnen er (met name als er haast geboden is) meerder datarooms tegelijk ingericht worden.
Voorbeeld
'Het Amsterdamse afval- en energiebedrijf AEB komt hoogstwaarschijnlijk in Belgische handen. De Belgische afvalverwerker Indaver is de voornaamste kandidaat-koper om de vuilverbrandingsovens over te nemen van de gemeente Amsterdam, .... Indaver is volgens meerdere bronnen de laatste kandidaat-koper die serieus interesse heeft in AEB. Volgens één bron dicht bij het verkoopproces zou er ook nog met andere partijen worden gesproken. Vorige week sloot AEB de zogenoemde dataroom, de plek waar geïnteresseerde partijen informatie kunnen vinden over het bedrijf dat ze willen kopen.'
Bron: FD - 10-10-2024.
Zie ook: data, due diligence, boekenonderzoek, etalage (onderneming in de).
Tip anderen
|