Afgekort: CDD.
Onderzoek door een financiële instelling naar de kwaliteit/betrouwbaarheid van een cliënt.
Een bank wil onder meer informatie hebben over de identiteit van de klant, het werkterrein van de klant, reputatie, financiële doelstellingen en dergelijke. Door customer due diligence wil de bank de kans minimaliseren om betrokken te worden in financiële criminaliteit (zoals het witwassen van geld), fraude en de financiering van terroristische activiteiten.
Voorbeeld
- 'Een gevoel kan snel omslaan, ook bij een bank. In november voelde ABN Amro-bestuursvoorzitter Kees van Dijkhuizen zich nog „senang” bij de inspanningen van de bank in de strijd tegen witwassen en fraude. Woensdag maakte hij bij de presentatie van de kwartaalcijfers bekend dat ABN Amro 85 miljoen extra investeert om beter zicht te krijgen op haar klanten, wie ze zijn en waar hun geld vandaan komt. Met dit geld zal de bank de afdeling customer due diligence, die dossiers doorploegt om de identiteit van klanten en herkomst van gelden na te trekken, flink uitbreiden.'
Bron: NRC - 13-02-2019.
- 'ABN Amro krijgt mogelijk een boete omdat het klantendossiers niet op orde heeft. De bank weet niet altijd waar klanten hun bankrekening precies voor gebruiken en welke klanten een verhoogd risico op financiële criminaliteit met zich meebrengen. Nederlandse banken zijn wel verplicht om dat te weten. Hoe doen ze dat normaal gesproken? In customer due diligence (CDD), zoals het controleren van klanten heet, is de laatste jaren veel geïnvesteerd. Dat is vanwege de strengere eisen van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) en het invoeren van privacywet AVG.'
Bron: NOS.nl - 07-08-2019.
Zie ook: ken uw cliënt (principe), klantacceptatie, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, origination, Financial Intelligence Unit, persoonsgegevens, privacy. Vergelijk: due diligence.
Tip anderen
|