Verkoopactiviteiten waarbij men probeert naast het hoofdproduct ook andere, aanvullende goederen of diensten aan dezelfde klant te verkopen.
Dat gebeurt ook met financiële producten. Wanneer een cliënt van een bank een betaalrekening opent bij een bank, biedt dit de bank goede mogelijkheden om later ook andere financiële producten of diensten - zoals spaarrekeningen, hypotheekleningen, verzekeringen of vermogensbeheer - onder diens aandacht te brengen en deze door de klant af te laten nemen.
Voorbeeld
'Zij [de Nederlandse grootbanken, red.] publiceerden allemaal een groei aan zogenoemde commissie-inkomsten, vergoedingen die klanten betalen voor diensten. ..... Zo hengelde Rabobank in de eerste zes maanden van dit jaar 6 miljard euro binnen dat wordt belegd via de bank. Dat is een groei van 10 procent. "Van die 6 miljard euro is 2 miljard nieuw geld van klanten die naar Rabobank komen om te beleggen", sprak financieel directeur Bas Brouwers tevreden bij de presentatie van de halfjaarcijfers. ..... Bij Rabobank is dat precies de trend die de vorig jaar aangetreden topman Stefaan Decraene wil zien. Hij versimpelde de organisatiestructuur van de coöperatieve bank. Het moet makkelijker worden om klanten meer producten te verkopen, zoals beleggingsrekeningen. In een interview met het FD hamerde hij op het belang van dit zogenoemde cross-selling om Rabobank winstgevender te maken. ING sloeg eerder al de weg in van meer klantenbinding.'
Bron: NOS - 19-08-2024.
Engels: cross-selling.
Zie ook: klantacceptatie, lock in, customer lock-in, overstapdrempel, customer lifetime value. Vergelijk: deepselling.
Tip anderen
|