Term die wijst op het feit dat consumenten zoeken naar zekerheid bij het doen van aankopen. Beoordelingen van andere consumenten/gebruikers ('klantreviews', 'likes' op sociale media, enzovoorts) spelen daarin een steeds grotere rol.
Deze betrouwbaarheid van deze beoordelingen is moeilijk te verifiëren, er is weinig transparantie. En dus bieden ze vooral schijnzekerheid....
Voorbeeld
- 'Nul sterren voor al die ratings – het failliet van de beoordelingseconomie ....Ratings Het is tijd om te stoppen met het geven van sterren aan alles en iedereen, schrijft Alex van der Hulst. Het systeem helpt vooral de rijke techbedrijven nog meer geld te besparen. ...Niet meedoen aan het sterrensysteem staat gelijk aan een slechte beoordeling. De deelnemer met weinig beoordelingen delft in dit systeem altijd het onderspit tegenover de speler met de meeste (positieve) beoordelingen. Dat betekent ook dat het voor nieuwe deelnemers haast niet mogelijk is te concurreren met al lang actieve deelnemers. Een ander bezwaar is het gebrek aan transparantie. .... We worden gegijzeld in een onlinewereld vol met ratings zodat de platformen niet te veel geld aan verzekeringen, administratie en schadevergoedingen hoeven uit te keren. En we werken mee omdat we alle onzekerheid willen uitbannen.'
Bron: NRC - 19-04-2024.
- 'Welkom in de beoordelingseconomie, waar alles wat los en vast zit onze bevinding meekrijgt, van koelkast tot camping en van tweedehands auto tot kinderdagverblijf.'
Bron: Trouw Economie (Twitteraccount) - 23-10-2020.
- 'We kunnen niet meer zonder: klantreviews zijn volkomen vanzelfsprekend geworden. Op zoek naar zekerheid vertrouwen we als consument op het oordeel van andere gebruikers en delen we ook zelf dagelijks duimpjes uit. Niet voor niets spreken we inmiddels van de ‘beoordelingseconomie’.
Bron: wijnandjongen.nl - juni 2020.
Zie ook: consument, vertrouwen, onzekerheid, transparantie, transparantie van de markt, benchmark, wisdom of the crowd, vergelijkingssite, influencer, koopjesjagers, platformeconomie, sociaal handelsplatform, netwerkeffect, rating. Vergelijk: surveillancekapitalisme, platformeconomie.
Tip anderen
|