Nederland: een door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ontwikkeld instrument om de ontwikkelingen van de consumptie door huishoudens te analyseren en in context te plaatsen. Aan de hand van zes na econometrisch onderzoek geselecteerde indicatoren kan gevolgd worden of de omstandigheden zich gunstig of ongunstig ontwikkeld hebben voor de Nederlandse consumptie. De omstandigheden voor consumptie worden in sterke mate bepaald door de verwachtingen van consumenten, door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en door de ontwikkelingen van vermogens. Zes indicatoren zijn gekozen omdat zij een sterke samenhang met de Nederlandse consumptie vertonen en een indicatie geven voor de drie genoemde gebieden. Door de verscheidenheid aan indicatoren biedt de radar de mogelijkheid om de achtergronden van de ontwikkeling van de consumptie te analyseren.
De zes geselecteerde indicatoren zijn:
- de verwachting van de consument over de ontwikkeling van de werkloosheid;
- de verwachting van de consument voor zijn financiële situatie komend jaar;
- de verwachting van producenten betreffende hun personeelssterkte;
- de jaar-op-jaar-mutatie van de werkzame beroepsbevolking;
- de jaar-op-jaar-mutatie van de prijzen van bestaande koopwoningen;
- de jaar-op-jaar-mutatie van de koerswaarde van de aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs (Euronext).
Internet: CBS Consumptieradar.
Zie ook: consumptie, consumptieve bestedingen, bestedingen.
Tip anderen
|