Een factuur die op een veel later moment wordt verzonden dan de periode (maand, kwartaal) waarin de omzet gemaakt is.
Deze methode wordt naar het schijnt ook toegepast door sommige ondernemers tijdens de coronacrisis. Dit met het doel een lagere omzet voor te wenden en gebruik te kunnen maken van noodregelingen.
Voorbeeld
'Ik hoor daarnaast verhalen van zzp’ers, die nog wél werk hebben en in de maanden april, mei en juni ’bewust’ minder factureren terwijl ze met klanten hebben afgesproken dat er een ’inhaalfactuur’ komt in de zomer. Of, er is nog snel iets méér in maart gefactureerd waardoor Q2 lager uitvalt. Zo wordt de omzet déze periode op een handige manier gedrukt. Tja. Het lijkt dan net of je in april, mei en juni door de crisis bent geraakt…'
Bron: Telegraaf, column Jerry Helmers - 07-04-2020.
Zie ook: earnings management, TOZO-graaien. Vergelijk: kasschuif, balans oppoetsen, window dressing.
Tip anderen
|