Terugvordering, terugboeking.
Term uit het betalingsverkeer (betaalkaarten, creditcards). Een chargeback is een verzoek van een kaarthouder - de houder van een creditcard of internationale betaalpas - om bij klacht of betwisting een eerder verrichte transactie te onderzoeken en het afgeschreven bedrag terug te boeken (storneren).
De kaarthouder kan via zijn de kaartuitgevende bank of creditcardmaatschappij (de issuer) een chargeback indienen bij de acquirer (de partij via welke de acceptant de creditcards en internationale betaalpassen accepteert).
De acquirer, die voor de webwinkelier de kaartbetalingen verwerkt, informeert de acceptant (bijvoorbeeld een webwinkel) via een chargebacknotificatie over de betwiste transactie.
De bewijslast ligt bij de acceptant: het is aan de ondernemer om aan te tonen dat het wel degelijk de creditcardhouder zelf is geweest die de transactie heeft verricht en/of de (gewenste) goederen heeft ontvangen.
Een chargeback kan gerelateerd zijn aan fraude (bijvoorbeeld phishing) of aan een klacht (bijvoorbeeld over de kwaliteit van het geleverde product).
Zie ook: betalingsverkeer, creditcard, storneren, refund. Vergelijk: retrieval request', kick back, cashback.
Tip anderen
|