Cashback betekent letterlijk 'geld terug' en is daarmee geen directe korting maar een bepaald bedrag dat terugbetaald wordt na de aankoop van een bepaald product. Vaak moet de consument moeite doen voor het terug krijgen van een bepaald percentage van de aankoop en moeten zij dit online aanvragen.
Voorbeeld
'€ 75,- cashback bij 3 schadeverzekeringen - Profiteer nu van €75,- cashback! Sluit nu drie nieuwe schadeverzekeringen af vóór 30 december 2016. Geen aankoopbewijzen uploaden, geen account aanmaken en geen lastige cashbackformulieren invullen. Maar gewoon online aanvragen en genieten van de voordelen van drie uitstekende schadeverzekeringen. En € 75,- op uw rekening. Stapt u over naar ABN AMRO? Wij helpen u graag met het opzeggen van uw oude verzekering.'
Bron: website ABN AMRO - 14-10-2016.
Een bijzondere vorm van een cashback wordt in Italië toegepast.
Voorbeeld
'Italië is een van de economieën met de hoogste hoeveelheid contant geld in omloop in verhouding tot het bbp, blijkt uit berekeningen van advieskantoor The European House Ambrosetti. (.....) Verschillende instrumenten moeten consument en ondernemer stimuleren om vaker over te stappen op digitaal. Zo is er een cashbackregeling: wie elektronisch betaalt (met betaalkaarten of apps) op fysieke plekken zoals winkels, bars, kappers en restaurants, kan tot 10% van het uitgegeven bedrag terugkrijgen — tot een limiet.'
Bron: FD - 28-12-2020.
Zie ook: storneren, storno, refund. Vergelijk: kick back, retourprovisie, chargeback.
Tip anderen
|